Vijf vragen aan… | ‘Wij zijn boekhouder, ICT-leverancier en partner in één’

Weg met het uurtje-factuurtje, een branche georiënteerde aanpak, optimaal samenwerken met de klant en een zo hoog mogelijke automatiseringsgraad. Dat is in een notendop het concept dat Peter Reichgelt in de markt heeft gezet. Met de bedoeling de traditionele accountantswereld eens flink op te schudden.

Jullie hebben ambitieuze plannen. Hoe zijn die ontstaan?
“Na bijna 30 jaar als accountant in loondienst te hebben gewerkt, ben ik in 2004 mijn eigen kantoor gestart. Het werk als accountant vond ik altijd erg leuk om te doen. Alleen had ik een hekel aan het factureren van de uren. Je wilt als accountant of adviseur een goede band met je klanten opbouwen. Als je dan elke keer als je een kopje koffie met de klant gaat drinken een factuur moet sturen, komt die band er niet.” 

“In 2016 ben ik samen met een compagnon, Michel Bender, Neoma begonnen. Michel keek vanuit zijn IT-ervaringen als ondernemer naar de accountancy business. Hij liep er tegenaan dat als hij zijn accountant een standaard vraag stelde hij een standaard antwoord kreeg. En drie dagen later volgde dan een factuur. Het is onzin dat je als accountant 750 euro factureert voor een vraag die 10x per maand wordt gesteld en 10x per maand hetzelfde wordt beantwoord. Dat probleem wilden wij tackelen. En wel door te standaardiseren wat er te standaardiseren valt. Zo zijn we bij elkaar gekomen. En zo is Neoma ontstaan. Vanuit de gedachte dat we de ondernemer echt verder helpen. Niet alleen door het te zeggen, maar ook door het echt te doen. Dat doen we dan niet meer onder de naam Neoma, maar onder een andere naam, ‘Numblees’. En met een nieuwe directie, bestaande uit Jeroen van Elk en mijzelf.”

Hoe wijkt Numblees af van het standaard accountantskantoor?
“Numblees is een serviceorganisatie en geen urenfabriek. Wij gaan uit van een resultaatverplichting en geen urenverplichting. We zijn boekhouder, ICT-leverancier en partner in één. De klant betaalt ons een vast bedrag per maand en daarvoor krijgt hij alles. Zoals een bijgewerkte administratie, de jaarrekening, de loonverwerking en de fiscale aangifte. Aan de hand van een inschatting hoe complex en georganiseerd de klant is, bepalen we de prijs. Afgezien van de jaarlijkse indexatie blijft het bedrag altijd hetzelfde. Ook als een bedrijf groeit. Het is aan ons om een zo hoog mogelijke automatiseringsgraad te halen. Dan maakt het niet uit hoe groot of klein een bedrijf is. Pas als er iets buiten de scopes van het abonnement valt, bijvoorbeeld een bedrijfsovername, dan betaalt de klant extra. Maar dat communiceren we altijd vooraf aan de klant.” 

Benieuwd hoe andere accountantskantoren Yuki inzetten binnen hun kantoor, en wat de reacties zijn van klanten en personeel? We gingen het gesprek aan met kantoren Adficount, Amiko, Cijfer10 en Simonse & Geus.

Hoe zorgen jullie voor gelukkige klanten?
“Een klant wil gemak, advies, overzicht en een goed contact met zijn accountant. Dat houdt in: automatiseren van standaard werkzaamheden, een vaste prijs en een boekhoudpakket waarmee je optimaal kunt samenwerken met de klant. Dat kan allemaal met Yuki. Van nul af aan hebben wij een Yuki-boekhoudmachine neergezet. Ik zit al ruim dertig jaar in het vak en ken alle softwarepakketten. De meeste pakketten zijn gebaseerd op het grootboek. Yuki is factuur-based. Dat levert gewoon een heel plezierige manier van werken op. En ook echt samen met de klant.”

Wat levert het werken met Yuki de ondernemer op? 
“Yuki is een super gaaf en hip bedrijf. Dat zijn wij ook. Bij veel traditionele accountantskantoren is er strijd tussen de accountant die zo veel mogelijk wil factureren en de klant die zo weinig mogelijk wil betalen. Dat vertroebelt die relatie natuurlijk enorm. Met het Yuki-platform werk je echt samen met de klant. Ondernemers kunnen in het platform precies zien hoe hun administratie erbij staat. Ze zijn veel meer betrokken bij de boekhouding. 

Yuki heeft ook zo veel mogelijkheden, alles zit erin. De boekhouding wordt tijdig en adequaat verwerkt, de omzetbelasting gaat automatisch, scan-en-herken zit standaard in het platform, de ondernemer kan makkelijk zijn facturen maken. En met de app kan hij zien welke klant nog moet betalen. Hij kan de klant zelfs automatisch laten aanmanen. En op het moment dat ondernemers vragen hebben, kunnen ze die gewoon lekker stellen. Alles wordt dus geregeld voor een vast bedrag. Dat geeft ze zoveel rust.” 

Hoe zie jij de toekomst van de accountancysector en van Numblees voor je?
“Wij hebben de ambitie uitgesproken dat wij de grootste Yuki-partner willen worden. Dat willen we doen door autonoom te groeien met behulp van de salesmanager die we hebben aangenomen. Maar we gaan ook kijken naar de overname van kantoren. Wij zullen nooit de administratie in een ander pakket gaan bijhouden. Bij Numblees willen wij altijd op dezelfde wijze werken. Dat betekent ook dat je niet alles kunt doen. Dus moet je samenwerkingsverbanden aangaan. Wij willen een automatiseringsgraad van 90% hebben. Dan kunnen we voor klanten zomaar een besparing van 50 procent realiseren. 

De traditionele kantoren snappen echt wel dat ze moeten automatiseren, maar tegelijkertijd verdienen ze nog ontzettend veel geld met standaard dienstverlening. Dus waarom zou je veranderen als je elk jaar onderaan de streep nog een gigantisch bedrag overhoudt? Ik heb nog wel een tip voor die kantoren: ‘Ga gewoon zo door, dan komen de klanten vanzelf bij ons!”

De verhalen lezen van andere kantoren die Yuki inzetten om klanten beter te kunnen helpen?

Bekijk het e-boek

Gerelateerde artikelen