Nieuwe fraudemethode treft multinationals
Bij de fraude speelt het mailadres van de CEO, de hoogste baas, een grote rol. Een medewerker op de financiële administratie krijgt een e-mail van de CEO, waarin deze hem opdraagt een fors bedrag over te maken naar een buitenlandse rekening. Ter verificatie van gegevens kan hij een advocatenkantoor bellen. Dit ‘advocatenkantoor’ zit in het complot. De criminelen hebben voorafgaand aan hun acties de e-mailadressen van de CEO en van de functionaris op de financiële administratie achterhaald. Meestal werkt de administrateur bij een dochteronderneming en kent de CEO niet persoonlijk. De afstand tussen beiden is zo groot, dat hij niet durft na te gaan of het wel klopt.
Het Nederlandse filiaal van een Amerikaanse firma is hierdoor 800.000 euro kwijtgeraakt en een agrarische onderneming ruim 500.000 euro. De directeur van een Zweedse handelsmaatschappij in Noord-Holland schakelde na het verlies van drie miljoen euro de Fraudehelpdesk in. Via contacten bij Europol kon het geld worden teruggehaald van een bankrekening in België, die op naam stond van een Fransman. In Frankrijk en Duitsland worden bedrijven al jaren slachtoffer van ‘CEO-fraude’.
(ANP)