Nieuwe CO2-rapportage biedt ook kansen
Meer inzicht in processen en cruciale data, waar je als rederij op kunt sturen; en tegelijk een bijdrage leveren aan een schonere wereld.
Dat zijn de pluspunten die PwC ziet in de CO2-rapportage en verificatie, zoals die vanaf 2017 verplicht wordt voor zeeschepen vanaf 5.000 gross tons in wateren binnen de Europese Unie.
De scheepvaart heeft al veel maatregelen genomen om te voldoen aan alle milieueisen, en de nieuwe verplichtingen rond monitoring, rapportage en verificatie (MRV) van CO2 zal door de sector als een extra last ervaren worden. Maar de nieuwe MRV-regelgeving is een gegeven, en het is daarom beter om je er maar vast op voor te bereiden.
‘We zien in ondernemingen dat verschillende mensen en afdelingen verantwoordelijk zijn voor een deel van de rapportage. Doorgaans mist het totaaloverzicht over het hele proces. Hierdoor ontstaan gemakkelijk fouten in de rapportage!”
De nieuwe EU-regelgeving past bij de uitkomsten van de klimaattop in Parijs, met toegenomen aandacht van bedrijven en overheden om de CO2-uitstoot te beperken. De scheepvaart is verantwoordelijk voor circa drie procent van de wereldwijde uitstoot. Elke sector is gevraagd een bijdrage aan de vermindering van CO2 te leveren. Op de korte termijn, in ieder geval tot en met 2019, wordt alleen verplicht om de CO2-uitstoot per reis en per schip te rapporteren, eventueel gecombineerd voor meerdere reizen als die binnen de vastgestelde richtlijnen vallen. Op de langere termijn zal men moeten betalen naar gelang de hoeveelheid emissies.
4 okt 2016 | 2 dagen | € 1895 | 14 PE Punten / PE Uren