Nieuwe ‘accountancyfabriek’ gaat kantoren helpen

Administratief werk verdampt, dus accountants moeten meer gaan adviseren. Als er één platgetreden uitspraak is die de laatste jaren de discussie domineert over waar het met accountantskantoren naartoe gaat, dan is die het wel. Dát het administratieve werk verdampt, wordt uiteraard niet betwist. Alleen het tempo waarin en de manier waarop dat gebeurt zijn voor elk kantoor de enige variabelen.

Je ertegen verzetten heeft ook geen enkele zin, want je klant kiest meedogenloos voor een ander als het prijs-kwaliteitverhouding van jouw kantoor niet deugt. Het goede nieuws: een nieuwe ‘accountancyfabriek’ gaat kantoren helpen. En daarmee gaat het prijsmodel op zijn kop.

Drie-eenheid 

Paperless werken en aangepaste workflows zijn kerningrediënten om je bestaansrecht als kantoor nu en in de toekomst te claimen. Uiteraard maakt dit onderdeel uit van de drie-eenheid ‘visie ‒ sterke bemensing ‒ uitstekende ICT-context’. Vooral die laatste component staat bij veel accountantskantoren garant voor keuzestress. Want welke software past er het beste bij je kantoor, bij jouw processen? Niet alleen dit jaar, maar ook over vijf jaar of over tien jaar. Kun je toe met een ‘standaardoplossing’ of moet het een echte maatwerkoplossing worden, met alle prijstechnische verrassingen en technische uitdagingen die daar mogelijkerwijs bij horen? Best-of-breed of geïntegreerd? En blijft de zo bejubelde kantoorapp in het wensenstadium steken of komt-ie er gewoon in 2015? Kortom, genoeg vragen die een antwoord verlangen.

Pollepel

Probeer maar eens een knoop door te hakken met een pollepel. Wellicht geen geheel treffende vergelijking, maar dat is wel het gevoel dat veel accountants hebben wanneer zij moeten beslissen over die nieuwe software. Natuurlijk gaat daar nog een heel traject aan vooraf. Het vergt nadenken over je businessmodel, je verdienmodel. Wat doet de concurrent die nooit stil zit, wat kan ik doen in co-creatie met mijn klanten om die vermaledijde omzet maar op peil te houden? Het antwoord? Het antwoord ligt ergens anders! Dat ligt besloten in een hypermoderne ‘accountancyfabriek’, maar dan niet zomaar één. Peter Tijssen en Paul Bloot (van onder andere AccountingHUB): ‘Let maar op, dit gaat zorgen voor positieve disruptie, waar zowel het accountantskantoor als de klant fundamenteel beter van worden. Wordt vervolgd!’

(AccountingHUB)

Gerelateerde artikelen