Niet-materiële zaken vaak belangrijkste drijfveren voor ondernemers
Ruim een op de tien ondernemers (13%) voelt zich onvoldoende gewaardeerd in zijn werk in vergelijking met collega-ondernemers. Zij zouden graag meer trouwe klanten zien, meer complimentjes van collega’s ontvangen en goede online recensies krijgen. Loyale klanten maken ondernemers het meest blij. Ruim twee op de drie ondernemers ervaart wel voldoende waardering.
Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van verzekeraar Allianz, een jaarlijks onderzoek naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. Aan het onderzoek namen ruim 1100 zzp’ers en mkb’ers deel.
Loyale klanten grootste compliment
Loyale klanten zorgen voor een blije mkb’er. Zij zijn de belangrijkste groep die zorgt voor waardering bij mkb’ers, gevolgd door tevreden medewerkers. De derde factor die zorgt voor waardering verschilt per type mkb’er. Voor klein mkb’ers is dit de winst; groot mkb’ers worden eerder blij van de groei van het bedrijf. Bij zzp’ers staan loyale klanten (81%) ook met stip op de eerste plaats, gevolgd door complimenten van andere ondernemers (28%) en winst van het bedrijf (26%). Groei van het bedrijf en goede recensies via internet nemen bij zzp’ers respectievelijk de vierde en vijfde plaats in.
Mkb’ers hechten veel meer waarde aan de groei van hun bedrijf dan zzp’ers. Bij complimenten van andere ondernemers is dat precies andersom. Ondernemers uit het groot mkb hechten daar beduidend minder waarde aan. Bij hen staat de factor ‘complimenten’ op plek vijf.
“Juist niet-materiële zaken zoals een gevoel van waardering zijn vaak de belangrijkste drijfveren voor ondernemers,” zegt Geert Deschoolmeester, Directeur Market Management bij Allianz. “Geld is fijn, maar niet zaligmakend. Een simpel complimentje geeft vaak meer energie. Het onderzoek laat zien dat we onze waardering vaker moeten laten blijken, verbaal én online en of we nu klant zijn of collega-ondernemer. Ondernemers zijn de motor van onze economie en daarom zetten we ze op 17 november, de Dag van de Ondernemer extra in het zonnetje.”
Onaardige opdrachtgever krijgt geen hulp
Dat ondernemers maar deels belang hechten aan winst en groei blijkt ook uit hun mening over opdrachtgevers. Ruim een op de vijf (22%) heeft wel eens ‘nee’ verkocht omdat de opdrachtgever niet leuk of aardig bleek. Voor één op de drie (32%) is een opdracht die niet past bij het bedrijf een reden om er niet op in te gaan. Zzp’ers en klein mkb’ers zien dit eerder als een reden om een opdracht af te wijzen dan ondernemers uit het groot mkb.