Nederlandse software-as-service-markt is booming
Een belangrijke factor achter de groei van de IT-branche is de opkomst van software-as-a-service (saas).
Groeipercentages van boven de 50 procent zijn bij saas-bedrijven geen uitzondering. Deels gaat dit ten koste van het traditionele licentiemodel, maar saas-bedrijven bieden ook nieuwe en nog in de markt onbekende oplossingen aan. Het saas-bedrijfsmodel is gewild bij zowel ondernemers als investeerders.
Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat ondernemers en investeerders bij jonge bedrijven hoge eisen stellen aan de jaarlijkse omzetgroei. Zij willen een omzetgroei van minstens 100 procent op jaarbasis behalen om een positie op te bouwen in de wereldwijde saas-markt.
Internationale groei grote uitdaging ondernemers
Onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse saas-ondernemers toont aan dat er ondanks de marktgroei voldoende uitdagingen liggen. ''De druk om snel te groeien is voor saas-bedrijven groot. Ze maken deel uit van een competitieve wereldmarkt'' zegt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO.
''Het valt op dat ongeveer 50 procent van de saas-ondernemers uit ons onderzoek het managen van internationale groei een grote uitdaging vindt. Er is in Nederland een gebrek aan ondernemers die ervaring hebben met het internationaal opschalen, terwijl de globale markt open ligt voor saas-bedrijven. We voorzien de komende 5 tot 10 jaar een verdere groei van de wereldwijde saas-markt, waarin op dit moment consolidatie zichtbaar is."
Veel groeimogelijkheden tegen relatief weinig extra personeelskosten
Hoewel saas een relatief nieuw bedrijfsmodel is voor softwarebedrijven, geven steeds meer van hun klanten de voorkeur aan saas boven het traditionele licentiemodel. Binnen het saas-model wordt software als online abonnementsdienst verkocht, terwijl in het licentiemodel de software op locatie bij de klant geïnstalleerd wordt tegen betaling van een eenmalige licentie en jaarlijks onderhoud. Saas biedt softwarebedrijven een stabielere en beter voorspelbare omzet, vanwege de terugkerende abonnementsinkomsten. Daarnaast is saas goed schaalbaar, waardoor bedrijven hard kunnen groeien met relatief weinig extra personeelskosten.