Nederlander wil opdelingen banken

Ruim 75 procent van de Nederlanders voelt zich achtergesteld door banken. Ze vinden dat banken zich teveel richten op bedrijven

Dit blijkt uit onderzoek van FBD Bankmensen, , detacheerder van financiële professionals, onder ruim 1050 Nederlanders. De reden ligt in het feit dat 83 procent van de Nederlanders vindt dat een klein aantal personen teveel macht bezit binnen de bankenwereld. De oplossing? Ruim 70 procent vindt dat de banken zich op moeten splitsen in een consumenten- en zakelijke bank.
 
Opmerkelijk is dat tachtig procent van de laagopgeleiden vindt dat banken teveel oog hebben voor de zakelijke markt. “Het persoonlijk contact is de laatste jaren afgenomen, men ondervindt voornamelijk hinder bij de langere procedures die zich voordoen om een face-to-face gesprek in te plannen”, aldus Henk Kelder, directeur van FBD Bankmensen. 
 
Nieuw bloed
In de financiële wereld kom je veelal dezelfde gezichten tegen. Dat zijn bekende kopstukken of bijvoorbeeld oud-ministers die een corporate carrière ambiëren. Echter is de macht binnen de banken wel degelijk aan het verschuiven. “Het probleem is dat nieuwe initiatieven veelal digitaal opereren, vaak zijn dat de fintechs”, stelt Kelder. “Dat zijn online banken die zonder zichtbare kopstukken werken. Neem bijvoorbeeld Bunq Bank. Die heeft helemaal geen vestigingen. Je kunt daar een rekening openen binnen een paar minuten, zonder ooit iemand te zien of te bespreken. Zulke nieuwe initiatieven zijn nog meer IT-gedreven. Daar staan andere mensen aan het roer dan bij de doorgaans wat conservatieve grootbanken.” 
 
Opdelen en prioriteiten stellen
Consumenten zien graag een opdeling op de financiële markt, waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen consumenten- en zakelijke banken. Tachtig procent van de laagopgeleiden en Nederlanders boven de vijftig jaar zien dit als oplossing om de service te krijgen die zij wensen te krijgen van een instantie die hún geld beheert. 

“Mensen willen gezien en gehoord worden, maar de krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor toenemende digitale services”, stelt Kelder. “Het opdelen in twee verschillende soorten banken en het bijhorende tekort aan bekwaam personeel duwt banken nog meer richting online contact met haar klanten. Daarbij kom je in een vicieuze cirkel terecht. Het persoonlijke contact met banken wordt alsmaar kleiner.” Daarbij hoort dat banken consumenten niet als een prioriteit zien, wat door de opdeling wel het geval zou zijn.
 
Vooruitstrevend
Ruim 72 procent van de Nederlanders vindt dat banken zich vooruitstrevender voordoen, dan zij daadwerkelijk zijn. Vaak voldoen zij niet aan de beloofde services die zij aanbieden, ondervinden voornamelijk drie op de vier lager opgeleiden en tachtig procent van de vijftigplussers. Kelder: “Oudere en lager opgeleide Nederlanders maken minder gebruik van applicaties die banken aanbieden door een gebrek aan technische kennis of afwezigheid van de juiste hulpmiddelen.” 

De introductie van PSD2, de nieuwe Europese bankenrichtlijn, kan een uitkomst zijn voor consumenten. “Consumenten krijgen hierdoor meer inzicht in hun eigen gegevens die zij kunnen delen met bedrijven die nieuwe, en wellicht toegankelijkere, financiële toepassingen ontwikkelen”, aldus Kelder. 

Gerelateerde artikelen