NBA: Signalen PML horeca ook relevant voor detailhandel

Veel signalen en aanbevelingen uit de Publieke Management Letter (PML) voor de horecasector zijn ook van belang voor ondernemingen in de detailhandel. Dat benadrukt de Commissie MKB van de NBA.

Ondernemingen in de detailhandel hebben het vaak moeilijk. Zowel grote winkelketens als kleinere detailhandelsbedrijven vechten voor hun voortbestaan. Net als in de horeca drukken huisvestingskosten op het resultaat en is het soms lastig om financieringsafspraken na te komen. Banken zijn terughoudend bij financiering. Kennis van nieuwe financieringsvormen is daarom van belang, net als ondernemerscapaciteiten. Daarbij horen goede bedrijfsinformatie, scholing en begeleiding van medewerkers en een helder ondernemingsplan. Deze signalen uit de Publieke Management Letter voor de horeca ‘Gastvrij ondernemen’ zijn voor de hele detailhandel relevant, aldus de Commissie MKB.

Inmiddels heeft de NBA vijftien PML’s uitgebracht, gericht op bepaalde sectoren of specifieke thema’s. In deze publicaties worden risico’s gesignaleerd rondom zaken als bedrijfsvoering, verslaggeving en controle. Door effectief gebruik te maken van de PML’s kunnen accountants hun opdrachtgevers beter ondersteunen. De NBA heeft daarom in een compacte flyer tien aanbevelingen gedaan voor de inzet van deze reeks publicaties.

• PML voor de horecasector ‘Gastvrij ondernemen’
• Flyer ‘Tien manieren voor effectief gebruik van Publieke Managementletters’

 

(NBA

Gerelateerde artikelen