Vijf vragen aan… Navid Farid van FN Consultancy
De komst van Uber heeft de taxiwereld behoorlijk opgeschud. Navid Farid van FN Consultancy uit Amsterdam zocht de samenwerking met de onlinetaxidienst op. Dat heeft hem geen windeieren gelegd. Alleen al in de taxibranche ging de organisatie in vijf jaar tijd naar 500 klanten. Klanten die goed kunnen rijden, maar minder goed kunnen boekhouden. Met Yuki hoeven ze zich daarover geen zorgen meer te maken.
Vertel eens wat over jezelf.
“Op mijn twaalfde ben ik met mijn familie uit Afghanistan gevlucht en kwamen we in Nederland terecht. Ik heb de Nederlandse taal geleerd en heb het VWO afgemaakt. Vervolgens ben ik eerst rechten en daarna belastingrecht gaan studeren. Tijdens mijn studie had ik een bijbaantje als taxichauffeur. Dit deed ik als zelfstandig ondernemer. Door mijn bijbaantje leerde ik veel andere taxichauffeurs kennen en bouwde een netwerk op. Samen met Nasim Nayebgeel, een collega uit de taxibranche, kregen we het idee om onze fiscale en juridische kennis te combineren met het netwerk dat ik had. Zodoende ben ik eigenlijk uit het niets, nog tijdens mijn studie belastingrecht, een klein administratiekantoor begonnen.”
Dat was dus het begin van FN Consultancy?
“Klopt. Mijn klantenkring bestond eerst alleen uit kennissen en vrienden uit de taxibranche. Na mijn studie ben ik in loondienst gaan werken. Ondertussen hadden wij een mailtje gestuurd naar Uber met de vraag of er een samenwerking mogelijk was. Daar stonden zij positief tegenover en wij kregen vanuit het Uber-platform veel klanten. Dat was voor mijzelf het moment om mijn baan op te zeggen en samen met Nasim fulltime te gaan ondernemen als boekhouder/belastingadviseur. Met Uber als partner hebben we natuurlijk een grote markt en we zitten in de goede regio. De regio Amsterdam kent 5000 taxibedrijven. Zo’n tien procent daarvan is klant bij ons, en we groeien nog steeds. Vanaf 1 april 2019 is ook een derde partner toegetreden tot de organisatie.”
Welke invloed heeft Uber op de taximarkt?
“Uber heeft de hele markt veranderd. De tarieven werden verlaagd en daardoor gingen meer mensen de taxi gebruiken. Ze hebben de taxi weer populair gemaakt. Met de Uber-app kun je een taxi bestellen, je kunt precies zien hoe hij heeft gereden en wat de rit heeft gekost. En ook het betalen gaat via de app. Uber heeft zowel het veiligheidsprobleem, als het financiële probleem opgelost. Uber maakt de ritinkomsten wekelijks automatisch over. Chauffeurs gaan niet meer doelloos rondjes rijden, maar weten precies waar ze naartoe moeten. Ze hoeven ook niets aan marketing te doen of voor klanten te zorgen. Dat doet Uber allemaal.”
Wat maakt de administratie van taxichauffeurs anders dan andere branches?
“Je hebt natuurlijk te maken met specifieke wet- en regelgeving. Daarnaast moet de rittenstaat correct zijn. Dat is de basis voor de administratie. Chauffeurs die Uber rijden, kunnen hun omzet online uit Uber halen. Uber maakt een overzicht met de omzet, de btw en de commissie. Chauffeurs die voor zichzelf werken, moeten de omzet uit hun boordcomputer halen.
Wij verwerken dat vervolgens in ons boekhoudprogramma. De meeste taxichauffeurs zijn zzp’er. Zij hebben geen personeel en geen moeilijke, complexe belastingzaken. De administratie is vaak recht toe recht aan. Het voordeel hiervan is dat je dit makkelijk kunt automatiseren. De gemiddelde taxichauffeur is niet de beste administrateur en niet heel netjes met de boekhouding. Ze hebben er ook angst voor en willen er niet te veel tijd aan besteden. Dus zochten wij een systeem waarbij een chauffeur met zijn mobiele telefoon in principe de hele boekhouding kan aanleveren. Zodoende zijn wij bij Yuki beland. Dit is voor ons het meest complete pakket. We hebben met meerdere pakketten gewerkt, maar liepen steeds tegen beperkingen aan. Het pakket was niet gebruikersvriendelijk, er zat geen app bij of er was niet met alle banken een koppeling. We werken met relatief lage marges. Dan is het belangrijk dat je je hele werkproces efficiënt inricht. De automatisering moet op hoog niveau zitten. Wij willen wat betreft het aanleveren van de administratie zo min mogelijk afhankelijk zijn van klanten. Met Yuki kan dat.”
Wat levert het werken met Yuki jullie op?
“Efficiency door automatisering, kwantiteit door structuur aan te brengen, tevreden klanten door de gebruikersvriendelijkheid van het pakket en nieuwe klanten door mond-tot-mondreclame. Ons doel is met weinig personeel, efficiënt werken en een mooi boekhoudplatform schaalvergroting te realiseren in de taxibranche. Vijf jaar geleden zijn wij begonnen met weinig klanten en zonder enige ervaring in de administratie. Nu hebben we iets moois opgebouwd en kunnen we er alle drie van leven. Dat komt mede doordat we ons altijd flexibel hebben opgesteld, het belang van de klant voorop hebben gesteld. Dat willen we ook blijven doen.
En we geloven in Yuki. Ze stralen een bepaalde frisheid uit. De service is ook gewoon goed en de medewerkers zijn heel professioneel. Ook hun klantenbinding, bijvoorbeeld met het Yuki-gala, is sterk. De app, de scan- en herkenmogelijkheden, de bankkoppelingen, de transparantie en het duidelijke crediteuren- en debiteurenoverzicht maken het een heel compleet pakket voor onze klanten. Persoonlijk vind ik de backofficemodule de mooiste functionaliteit van Yuki. Deze geeft een mooi overzicht van het onderhanden werk. Ik kan zien welke facturen zijn geboekt, de productiviteit van de medewerkers en wie wat en wanneer heeft gedaan. Het is een prachtig instrument. Wij gaan onze hele onderneming om Yuki heen bouwen. Dat vertrouwen hebben wij in ze. Yuki is gewoon een merk waarmee je wilt worden geassocieerd.”
Benieuwd wat Yuki voor jouw kantoor kan betekenen? Schrijf je dan in voor de webinar Yuki in 30 minuten en ontdek 29 mei om 10.00 uur de meest onmisbare features voor moderne accountants.