Nationale Accountancy Awards: Q-Concepts beperkt de verwachtingskloof tussen klant en accountant
Q-Concepts is opgericht in 2009, levert diensten met louter senior professionals en is geen full-service kantoor. “Doordat het bedrijf jong is, is er ruimte voor innovatieve concepten zonder dat daar een hele organisatie-turnaround voor nodig is”, aldus mede-oprichter Boudewijn Daris. Vanuit twee locaties, in ’s-Hertogenbosch en Rotterdam, verleent het kantoor diensten op het gebied van Accountancy, Interim Staffing en advies. “Wij hebben geen fiscale afdeling”, vervolgt mede-oprichter Cor Pijnenburg. We zijn een niet-hiërarchische organisatie waarmee we bewust afwijken van het normale high-leverage partnermodel, de piramidevorm en het full-service concept van traditionele kantoren.”
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
Cor Pijnenburg: “Wij starten in 2015 vele innovatieve projecten, namelijk onze audits. Het innovatieve zit hem, naast het feit dat wij alleen maar werken met senior professionals, in de wijze waarop wij van tevoren over onze gewenste betrokkenheid met de klant communiceren. Een voorbeeld van een klant is bijvoorbeeld een goed georganiseerde online retailklant met een sterke interne controlefunctie en een fantastisch niveau van de interne rapportages.”
Welk project was dit?
“In het voorbeeld gaat het om de audit 2014. Wij bieden ten aanzien van de uitvoering van de audit de keuze tussen het basic, classic of plus concept. Bij projecten die we uitvoeren onder het ‘basis’ concept kunnen goed georganiseerde klanten, zoals de genoemde internetretailer, de controle verregaand voorbereiden. Hij ziet het effect van zijn inspanningen terug in onze beperktere betrokkenheid in het voortraject, inspanningen op het gebied van rapportage en natuurlijk in de prijs. Andersom kan overigens ook. De klant kan kiezen voor de ‘plus’-variant en kiest daarmee aan de voorkant voor een op kwartaalbasis intensief betrokken sparringpartner. We zien de keuze hiervoor vaak terug bij groeiondernemingen met een AO/IB die sterk in ontwikkeling is.”
Wat was het resultaat voor de klant?
“Het is natuurlijk niet nieuw dat verschillende typen klanten een verschillend niveau van administratieve volwassenheid en kwaliteit in de oplevering kennen. Wat wel nieuw is, is dat wij samen met de cliënt aan de voorkant bewust kiezen voor één van de concepten. Dit draagt bij aan het voorkomen van een verwachtingskloof”.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“Een relatief nieuwe tak van sport die een sterke groei doormaakt door alle negatieve publiciteit die accountants krijgen op het moment, is het helpen van andere kantoren om hun compliance en kwaliteit te verbeteren. Dit kan door het tijdelijk leveren van onze professionals op hun opdrachten zodat het team van de klant op de opdracht middels coaching on the job weer volgens de laatste standaarden werkt. We helpen ook achteraf door uitvoering van opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling. Daarnaast behoort het doorlichten van hele compliance-stelsel tot de mogelijkheden. We hebben hier de afgelopen jaren zo intensief in geïnvesteerd dat we het zonde vinden deze kennis niet te delen. Geheel in lijn met deze samenwerkingsfilosofie bieden wij het ‘audit only’-concept aan. Dit houdt in dat wij samenwerken met andere accountantskantoren in het bedienen van hun klanten ten aanzien van het uitvoeren van de audit. Doordat wij geen full-service kantoor zijn werken andere kantoren graag met ons samen.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“Ook op IT-gebied kan samenwerking met andere kantoren ver gaan. We hebben onze omgeving nu zo ingericht dat audit only-samenwerkingskantoren in onze elektronische dossiers kunnen inloggen en daarbij uiteraard alleen de gezamenlijk klant zien. Daarmee bereiken we efficiënte samenwerkingen. Innovatie in de accountancysector loont dus!”