Nationale Accountancy Awards: Equity Accountants durft ook prognoses te geven

Bij Equity Accountants kijkt men niet alleen achteruit, maar ook vooruit. Het accountantskantoor in Amersfoort houdt de business van zijn klant scherp in de gaten zodat deze tijdig kan bijsturen. Het team bestaat uit bijna twintig man en is opgericht door Rudi Dupper, die zijn loopbaan begon bij PwC en via het bedrijfsleven weer terugkeerde naar het accountantsberoep. Dupper: “Het gaat allang niet meer alleen om de jaarrekening aan het einde van het jaar. Onze focus ligt op tussentijdse financiële managementinformatie en dan het hele jaar door, zodat bedrijven sneller kunnen bijsturen.”
 
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
Dupper: “Onze werkwijze is als volgt: voor al onze klanten hebben we ‘cloud-vision’. Dat is een online dashboard dat direct gekoppeld is aan de financiële administratie. Zowel de klant als wij kunnen inloggen en de grafieken, resultatenrekening en balans bekijken. Dat ziet er visueel aantrekkelijk uit met onder meer grafieken en taartdiagrammen. Je kunt in deze statistieken bijvoorbeeld zien waaruit de kosten bestaan, en zelfs doorklikken tot de factuur. Het doorklikken tot de factuur is mogelijk omdat wij volledig gebruikmaken van ‘scan & boeken’ en directe bankkoppelingen. Nog een voordeel is dat de financiële informatie wordt geëxtrapoleerd op basis van de trend van het voorgaande jaar. Hierdoor kunnen we het gesprek aangaan met de klant over de toekomstige ontwikkeling van de onderneming. Daarnaast maken we gebruik van uitgebreide ‘visionplanner’-software waar op gedetailleerd niveau kan worden gebudgetteerd. Wij laten aan de hand van enkele scenario’s zien hoe ze aan het eind van het jaar zullen eindigen. De klant kan op basis van die informatie tijdig bijsturen.”
Welk project was dit?
“Wij doen dit niet specifiek voor één cliënt, maar hebben vijftien cliënten geselecteerd die in het ‘scan & boeken’ proces voor dit project in aanmerking komen. Het is de bedoeling dat we over een half jaar als kantoor een nieuw product ‘Equity Shared Service’ kunnen aanbieden. Van deze klanten monitoren wij de resultaten gedurende het hele jaar. Onlangs belde ik een klant om te zeggen dat het volgens mij niet goed ging. Hij zei dat hij me net hierover wilde bellen. Doordat we met onze software altijd inzicht hebben in de resultaten van onze klanten, kunnen we hen voor zijn en direct sparren over oplossingen over hoe de ondernemer kan bijsturen.”
Wat was het resultaat voor de klant?
“In plaats van dat klanten aan het eind van het jaar de jaarrekening krijgen en dan zien hoe ze gepresteerd hebben, krijgen ze van ons gedurende het jaar updates van hun prestaties en zelfs prognoses. Wij laten aan de hand van enkele scenario’s zien hoe ze aan het eind van het jaar zullen eindigen. De klant kan op basis van die informatie zijn strategie aanpassen. Bijvoorbeeld door de marge op de producten te veranderen, meer of minder in te kopen of door te bezuinigen op kosten. Alles gaat veel sneller, omdat je als bedrijf continu inzicht hebt in je resultaten. Er zijn geen achteraf-discussies meer, maar je kijkt juist waar het efficiënter kan.”
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________     
Welke diensten biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“We zijn steeds sneller gaan schakelen met de klant. Op de ouderwetse manier praat je één keer per jaar over de business, namelijk als de jaarrekening er is. Wij monitoren voortdurend hoe onze klanten ervoor staan en maken zelfs prognoses. Vooruit kijken is iets wat de gemiddelde accountant niet durft. Maar onze visie is dat dat juist de toegevoegde waarde kan zijn van een accountant; niet alleen achteruit kijken, maar ook vooruit. Dan krijg je een beetje een controllers-functie en praat je mee over de business van de klant.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in uw dienstverlening?
“Alles gaat digitaal. Als we naar de klant gaan, nemen we onze laptop mee en gaan we met elkaar in gesprek op basis van de informatie en grafieken die we voor ons hebben. Doordat alle informatie van de klanten makkelijk op te zoeken en online is, zie ik snel wanneer het niet goed gaat bij een klant. Je onderscheidt je niet met een portal, maar wel met de manier waarop je de online informatie gebruikt. Als je snel schakelt, kun je echt meedenken met de klant over zijn business.”
Gerelateerde artikelen