MKB-bedrijven laten miljoenen euro’s groene subsidie liggen
Groene subsidies, inkoopbudgetten en regionaal aanjaaggeld gaat veel vaker naar grote bedrijven en kennisinstellingen. Slechts 1 op de 1200 startups en MKB-ondernemers heeft de laatste zes jaar succesvol een subsidie voor energie-innovatie gekregen. Dat blijkt uit onderzoek door data science bedrijf Innovatiespotter.
Ook bij regionale duurzaamheids-projecten mist het MKB de boot. Dat komt omdat 85 procent van de regionale overheden de energie- innovators in hun eigen werkgebied niet weten te vinden. Opvallend is dat maar liefst 95 procent van de regionale overheden denkt dat het MKB meer kan profiteren van de energietransitie, zo blijkt uit onderzoek.
Oorzaken op een rijtje
"Er zijn zoveel verschillende regelingen dat MKB'ers die niet allemaal kunnen bijhouden", zegt Gea Vellinga van Innovatiespotter. "Vooral micro-bedrijven en kleine MKB'ers hebben geen structurele capaciteit om dit soort kansen te onderzoeken. Een aanvraag kost bovendien heel veel tijd en geld. Je hebt vaak geen idee hoe kansrijk je bent en na twee afwijzingen houd je het verder voor gezien."
MKB-ondernemers búiten het overheidsnetwerk schatten hun kansen bovendien lager in dan collega-bedrijven die al wél in het overheidsnetwerk zitten. Die nemen overheidsinformatie sneller tot zich toe en weten hoe ze een subsidierapport moeten schrijven. Het zijn juist die ondernemers die je volgens Vellinga eerder in de subsidiecarrousel terugziet.
Verder wijst ze op de manier waarop wervingsprocessen zijn georganiseerd. "Die gaan op basis van zelfselectie en dat is een ramp voor het innovatielandschap. Bijna elke subsidie-regeling heeft separaat communicatiebudget en benadert ondernemers met informatie en uitnodigingen. Die moeten zich steeds weer afvragen of het wat voor hen is en dat kunnen ze moeilijk inschatten."
Duurzame innovaties stimuleren
Innovatiespotter roept overheden op om de subsidieregelingen anders te organiseren. "Draai het om. Laat de overheid zich verdiepen in de regeling en zelf de best passende bedrijven benaderen. Deze aanpak kan alleen als je de best passende bedrijven weet te vinden, ook buiten je netwerk", aldus Vellinga.