Mkb-accountants vallen op met datagedreven inzicht

We weten dat gebruik van technologie je tijd oplevert, tijd waarvan je niet wist dat je die had. Dit is de eerste stap voor mkb-accountants om klanten het juiste advies te geven en hun omzet te vergroten. Vervolgens gaat het om toegang tot de belangrijkste data van de klant en die te vertalen in inzicht, zodat je je werkelijke toegevoegde waarde kan laten zien.

In het 1e deel van deze serie blogs hadden we het over hoe je efficiënter je relatiebeheer inzet als accountant. In het 2e deel gaan we in op hoe je efficiënter advies kunt geven met de juiste data. Wist je bijvoorbeeld dat maar 12% van alle klanten hun gegevens online invoert, zodat de accountant ze direct kan inzien?*

Mkb-accountants hebben toegang nodig tot de juiste data

Om als mkb-accountant je klanten in de goede richting te sturen, moet je wel bij de relevante, up-to-date informatie kunnen waarop je je advies kunt baseren. Veel boekhoud- en bedrijfssoftwarepakketten voor mkb’ers integreren jouw systeem met dat van hen. Dus de cijfers die je nodig hebt zijn klaar als jij er klaar voor bent, van bedrijfs-KPI’s tot factureringsniveaus, productiviteit, DSO, enz.

De juiste data continu in de gaten houden

Uiteraard is het zinloos om relevante gegevens bij te werken als je ze niet in de gaten houdt. Hoe mooi zou het zijn als dit automatisch zou gaan? Dat is precies hoe continuous monitoring software mkb accountants kan ondersteunen. Dit gaat verder dan simpelweg op de hoogte blijven van de prestaties van je klanten. Je weet namelijk precies wanneer en waar jouw input nodig is. Zo word je onmisbaar en ben je werkelijk in staat om relevante en betrouwbare advies te leveren.

Kan jij de juiste data interpreteren mkb-accountant?

Je gegevens bekijken en in de gaten houden is heel mooi, maar dan moet je ook weten hoe je ze moet interpreteren. Online software helpt mkb-accountants om het hele proces zo soepel en makkelijk mogelijk te laten verlopen. Heldere dashboards tonen in 1 oogopslag realtime feiten en statistieken en zetten ruwe informatie om in inzicht. Met dit in handen kun je in actie komen en het proactieve partnerschap opbouwen dat het bedrijf van je klant laat groeien – en het jouwe.

Ontdek meer in de gratis whitepaper

Het is altijd hetzelfde, vind je niet? We lezen die deskundige adviezen over wat we zouden moeten doen, maar er staat zelden hoe je dat moet doen. Met deze nieuwe whitepaper komt daar verandering in, met 9 tips die elke mkb accountant direct in de praktijk kan brengen.

*Resultaten uit de MKB Cloud Barometer 2015

[Door: Martin van Vliet. Hij heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de accountancymarkt en werkt sinds 2015 bij Exact. In de rol van Principal Product Marketing Accountancy legt hij verbinding tussen automatisering, branchepartijen, overheden, (app)partners binnen de accountancywereld.]