Mkb-accountants blijven meest vertrouwde adviseur
Onderzoekers van Bucharest University of Economic Studies en de University of Dayton verrichtten in opdracht van IFAC een uitvoerige literatuurstudie. Ze doken in ruim 90 wetenschappelijke rapporten die zijn gepubliceerd sinds 2010. Hun onderzoeksresultaten leidden tot een update van het rapport ‘The Role of SMPs in Providing Business Support to SMEs’.
In het rapport wordt ingegaan op de relatie tussen mkb-accountants en hun klanten, voornamelijk mkb-bedrijven. Vooral de adviseursrol van de mkb-accountant speelt daarbij een belangrijke rol. IFAC-CEO Fayez Choudhury concludeert op basis van het onderzoek dat mkb-accountants gewaardeerd worden als kennisrijke dienstverleners. Ze zouden hun adviesrol echter nog veel meer kunnen uitbreiden. De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn:
• Diverse factoren beïnvloeden de vraag naar advies door mkb-bedrijven. Dit kunnen zowel externe factoren (zoals concurrentie en regelgeving) zijn als persoonlijke factoren, zoals de relatie en de mate van vertrouwen tussen de accountant en de mkb-eigenaar, evenals de omvang en de aard van de entiteit.
• Afhankelijk van hun grootte, hun competenties, de locatie en de risicobereidheid, blijven mkb-accountants hun zakelijke adviesdiensten uitbreiden en diversifiëren, op basis van de behoeften van het mkb.
• Ondanks de concurrentie van andere dienstverleners geeft het mkb toch de voorkeur aan mkb-accountants als het gaat om advisering.
• Vanwege de veelheid van factoren die van invloed zijn, zijn de klant-adviseur-interacties tussen mkb en accountant complex te noemen. Maar over het algemeen zijn deze relaties van lange duur en gebaseerd op vertrouwen en communicatie.
Het hele rapport ‘The Role of SMPs in Providing Business Support to SMEs’ kan hier gedownload worden.