MKB verliest werknemers door gebrek aan doorgroeikansen
Tegelijkertijd geeft slechts 16 procent aan te willen investeren in doorgroeimogelijkheden en het toekomstperspectief van medewerkers. Binnen het MKB ligt de nadruk meer op persoonlijke ontwikkeling.
Onder meer in de vorm van opleidingen, training en coaching (53 procent) en arbeidsvoorwaarden (48 procent). Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor die Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction samenstelde. Er werd onderzoek gedaan bij ruim 1500 mkb’ers.
Uitdaging 2017: kwalitatief goede medewerkers vinden
Aan de mkb-professionals is ook gevraagd waar hun grootste personele uitdaging ligt dit jaar. Het vinden van kwalitatief goede medewerkers (49 procent) blijkt voor de meeste mkb’ers bovenaan de lijst te staan. Op de voet gevolgd door de borging van kennis en kunde binnen de organisatie (45 procent). Op de derde plek staat de medewerkerstevredenheid (30 procent).
‘Wanneer we aan ontwikkeling denken, wordt er vaak aan opleidingen en training gedacht, maar doorgroeien is ook een vorm van ontwikkeling voor medewerkers,’ zegt Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique. ‘Op een bepaald punt in een carrière ontbreekt de uitdaging van een functie.’
Meer waardering, verantwoordelijkheid en vooral vertrouwen
Het is dan de taak van de werkgever om medewerkers te blijven prikkelen. Daag werknemers uit door meer waardering te tonen, verantwoordelijkheid en vooral vertrouwen te geven, adviseert Dingemans. ‘Alleen dan weet je als organisatie, dat je er alles aan hebt gedaan om iedere medewerker vooruit te helpen.’