Minder milieuvriendelijke auto’s uit de gratie

AccountantWeek.nl heeft enkele specialisten vier vragen voorgelegd over het nieuwe Belastingplan: Wat vind je goed aan het Belastingplan? Wat minder goed? Wat zou er moeten gebeuren? Hoe kan de ondernemer (en indirect zijn adviseur) anticiperen op de toekomst? Vandaag: de reactie van Heleen Elbert over de consequenties van het Belastingplan voor de automobilist.

Heeft het Belastingplan consequenties voor onze heilige koe? De praktische consequenties van het Belastingplan 2016 vallen nogal mee, maar van het Belastingplan 2015 kan uw klant flinke hoofdpijn krijgen.

Wat is er aan de hand? Eerst het Belastingplan 2016. Dit kent op autogebied weinig schokkende ontwikkelingen, mede omdat de toekomstplannen al in juni bekend zijn gemaakt door middel van de Autobrief II. Deze Autobrief II resulteert bijvoorbeeld in een vereenvoudiging van de bijtelling: voor auto’s tot 15 jaar oud blijven er per 2019 nog maar twee tarieven over: 4% en 22%.

Dit is goed nieuws voor de berijders van een elektrische auto: zij mogen het aantrekkelijke 4% tarief tot en met 2020 blijven hanteren. Hoewel? Per 2019 geldt dit dan voor de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde. Nou ja, tenzij het een auto op waterstof betreft, want die vallen wel voor het totale bedrag onder het lage tarief. Enfin, de gebruikelijke uitzondering op de uitzondering. De zogenoemde plug-in hybrides worden niet langer bevoordeeld, dus zorg dat uw klant zo’n auto tijdig aanschaft, want dan kan hij nog een jaar of vijf genieten van het huidige voordeeltarief. Klanten met oude dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter worden per 2019 getroffen door een verzwaring van de motorrijtuigenbelasting, tijd voor een nieuwe auto dus. Ook hier – uiteraard – weer een uitzondering: bestelauto’s van 12 jaar en jonger worden uitgezonderd.

Discriminerend

Terug naar het Belastingplan 2016: de aangekondigde wijzigingen zijn niet heel schokkend.

Zo kan men de motorrijtuigenbelasting per 1 juli 2016 niet meer per jaar betalen. In geval van een groot wagenpark vergt dit dus wat extra betalingen. Interessanter is dat zogenoemde buitenlands ingezetenen minder motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Is de klant woonachtig in het buitenland en hier motorrijtuigenbelastingplichtig, dan betaalde hij tot nu toe de motorrijtuigenbelasting plus de Provinciale Opcenten van de duurste Nederlandse provincie. De Rechtbank in Breda vond dat discriminerend, dus hup, in het Belastingplan is opgenomen dat men in het vervolg de Provinciale Opcenten van de goedkoopste Nederlandse provincie gaat betalen. Leuk voor die in het buitenland wonende klant natuurlijk, maar ik kan mij goed voorstellen dat de rest van Nederland (afgezien van de inwoners van Noord Holland, op dit moment de goedkoopste provincie) zich lichtelijk gediscrimineerd voelen…

Hoofdpijn

Tot slot de hoofdpijn veroorzaakt door het Belastingplan van vorig jaar, het Belastingplan 2015. Deze hoofdpijn zal met name optreden bij de berijders van een zogenoemde PC-Hoofttractor (Hummer, Ford F250 et cetera) en alle andere soortgelijke auto’s die op dit moment fiscaal nog kwalificeren als vrachtauto. Per 1 januari aanstaande wordt namelijk de fiscale definitie van de diverse autosoorten in artikel 3 BPM gewijzigd. Grofweg gezegd worden auto’s niet meer als vrachtauto gezien wanneer de laadruimte niet meer dan de helft van de lengte van de auto beslaat.

Wat zijn de consequenties wanneer de auto daar niet aan voldoet? Tja, het autokostenforfait is van toepassing, de motorrijtuigenbelasting is een paar duizend euro hoger en bij een nieuwe auto kan het meer dan € 100.000 (!) aan te betalen BPM schelen. Genoeg redenen voor hoofdpijn denk ik zo. Waarschuw uw klanten dus voor deze gevolgen.

Kortom, de minder milieuvriendelijke auto’s zijn duidelijk uit de gratie. Helaas wordt de voorgestelde wetgeving weer gekenmerkt door uitzondering op uitzondering. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker blijkbaar ook niet.

Heleen Elbert (info@elbertfiscaal.nl) is fiscalist. Nadere informatie: http://www.elbertfiscaal.nl/

 

 

Update Auto & Fiscus in één dag 
Adviseert u als accountant uw klanten regelmatig op het gebied van de ‘auto van de zaak’? Wilt u op de hoogte blijven van de nieuwe autoregels voor u en uw klanten? Volg de cursus Auto & Fiscus, ontdek in één dag alle fiscale wet- en regelgeving rond de auto en adviseer gegarandeerd uw klanten op een hoger niveau. Meld u direct aan.

 

   

Gerelateerde artikelen