Millennial kan niet goed met geld omgaan

Betaalgedrag van de uiteenlopende generaties in kaart gebracht.

Generaties verschillen sterk in hoe zij omgaan met gezinsbudgetten en persoonlijke financiën, blijkt uit het European Consumer Payment Report 2024 van creditmanagementbedrijf Intrum. Deze verschillen hebben invloed op het al dan niet tijdig in orde brengen van betalingen.

Zo betalen millennials vaak te laat, terwijl baby boomers moeite hebben met het gebruik van digitale betaaltools. Het personaliseren van betalings-, facturatie- en incassoprocessen op basis van de behoeften van verschillende generaties kan een relevante oplossing zijn.

Intrum concludeert uit de studie dat Nederlandse bedrijven betalingsproblemen deels kunnen voorkomen door beter in te spelen op het uiteenlopende betalingsgedrag van verschillende generaties. Hiervoor ziet het bedrijf mogelijkheden in nieuwe technologieën, zoals AI. Intrum benadrukt echter ook het belang van het vinden van de juiste balans tussen efficiëntie en empathie, vooral in situaties die gevoelig liggen, zoals financiële zorgen.

Millenials: hoge schulden, veel uitgaven
Het probleem van gemiste betalingen is vooral zichtbaar bij millennials, geboren tussen 1981 en 1996. Deze groep kampt vaak met hogere schulden: twee op de drie gebruikt krediet (creditcard, lening) om rekeningen te betalen, en 63 procent maakt gebruik van Buy Now, Pay Later opties in winkels en webshops.

Zestig procent van de millennials geeft regelmatig meer uit dan ze zich kunnen veroorloven. Bovendien leven veel millennials van salaris naar salaris en zijn ze weinig voorbereid op financiële risico’s. 19 procent zou een onvoorziene kostenpost van 200 euro niet kunnen betalen zonder een lening aan te gaan. Bijna een op de vier millennials (28%) voelt zich genoodzaakt om minder aan luxe uit te geven, en 22 procent heeft onvoldoende geld voor vakanties of concerten.

Dit is deels te verklaren door de levensfase waarin deze generatie zich bevindt. Veel Nederlanders tussen de 28 en 43 jaar kopen hun eerste gezinswoning, wat vaak de start is van hoge maandlasten voor een hypotheek. Het is ook de periode waarin veel koppels kinderen krijgen, wat de gezinskosten aanzienlijk verhoogt.

Generation X: Zelfredzaam en pragmatisch in financiële keuzes
Generation X, geboren tussen 1965 en 1980, is de generatie die het minst afhankelijk is van krediet. Bijna zeven op de tien (68%) gebruikt nooit een creditcard of lening om rekeningen te betalen, wat hun zelfredzaamheid en onafhankelijkheid weerspiegelt.

Het pragmatisme en aanpassingsvermogen van Generation X komt ook tot uiting in hun betalingsgedrag. Ze laten zich minder snel afschrikken door moeilijk te gebruiken online platformen met complexe beveiligingscontroles. Toch stelt de helft een betaling uit wanneer een betalingsherinnering als te dwingend wordt ervaren.

Baby boomers: Stipt, maar vaker moeite met digitale betaalopties
Negen op de tien babyboomers, geboren tussen 1945 en 1964, betaalden het afgelopen jaar al hun rekeningen op tijd, waarmee zij de meest stipte betalers zijn. Toch wordt bijna de helft van deze generatie afgeschrikt door moeilijk te gebruiken online betaalplatformen en onbekende betaalmethoden.

Generation Z: gevoelig voor impulsaankopen
Binnen de jongste generatie betaalde slechts dertig procent dit jaar één of meerdere rekeningen te laat. Dit heeft deels te maken met het feit dat veel jongeren, geboren tussen 1998 en 2012, nog bij hun ouders wonen en niet verantwoordelijk zijn voor uitgaven zoals huisvesting en voeding.

Echter, deze generatie doet het vaakst impulsaankopen (49%) en voelt zich minder schuldig dan andere generaties wanneer ze meer uitgeven dan ze zich kunnen veroorloven.

Gerelateerde artikelen