‘Mijn kpi’s voor succes? Goede service en automatisering’

Unique selling point is de combinatie van heel goede service leveren en het inzicht en de toegankelijkheid van Yuki.

Partnerbijdrage van:

In 2014 is Jolanda Spruijt voor zichzelf begonnen en startte OAMKB Groningen. En met succes. Aan het einde van haar eerste jaar als zelfstandig ondernemer had ze al 60 klanten. “Ons unique selling point is de combinatie van heel goede service leveren en het inzicht en de toegankelijkheid van Yuki. Klanten die de administratie eerst vreselijk vonden, beginnen het nu echt leuk te vinden.”

Vertel eens hoe je zelfstandig ondernemer bent geworden.
“Ik heb de opleidingen HBO accountancy en Post HBO accountancy gedaan en een masterclass gevolgd bij het Register Belastingadviseurs (RB). Vervolgens heb ik meerdere jaren als adviseur en relatiebeheerder bij accountantskantoren gewerkt. Een van die werkgevers ging met Yuki werken en ik mocht dat hele traject begeleiden. Na een aantal jaren vertrok ik naar een andere organisatie en ook daar heb ik het opzetten van Yuki begeleid. Ik ben toen tevens, samen met een kantoorleider, toegetreden tot de Yuki-franchise. Op een gegeven moment besloot ik de kantoorleider uit te kopen en de BV mee te nemen. Opeens was ik dus ondernemer. Heel spannend, maar mijn hart zei mij dat ik er gewoon voor moest gaan.”

Wat is jullie unique selling point?
“Dat is de combinatie van heel goede service leveren en het inzicht en de toegankelijkheid van Yuki. Wij zorgen dat we altijd binnen 48 uur reageren. Als je dat ook echt doet, zijn klanten tevreden en vertellen ze dat door. En ik merk dat mijn website het heel goed doet. Sinds maart vorig jaar ben ik begonnen met het publiceren van meer content op Social Media. Ik merk dat ik nu klanten van buitenaf krijg die ik nog nooit heb gesproken en die niet in mijn netwerk zitten, maar die afkomen op het verhaal op mijn website. Door de toegankelijkheid van Yuki en het inzicht dat de ondernemer in zijn administratie krijgt, beginnen klanten die eerst de administratie vreselijk vonden het nu echt leuk te vinden. Met de to-do-lijst in Yuki hebben ze elke dag inzicht in waar ze staan en wat ze nog moeten doen om alles compleet te hebben. En dat werkt, ze willen alle rode bullets van de lijst weg krijgen. Dat is leuk, dan doen ze ook daadwerkelijk wat met hun boekhouding.”

Wat levert het werken met Yuki jou op?
“Sowieso levert het efficiency op. Als je de tussentijdse controles bij BTW goed doet, is het opstellen van de jaarrekening bijvoorbeeld bijna een afrondende check. Natuurlijk is de jaarrekening nog steeds geen druk op de knop, maar door de tools die Yuki biedt, gaat het wel ontzettend snel en doe je je vastlegging ook perfect. Door de robotisering binnen Yuki hoef je een groot deel van het standaardwerk niet meer te doen. Daardoor kun je je focussen op leuker werk en heb je minder mensen nodig.”

Verandert de samenwerking met de klant door het gebruik van Yuki?
“Ja, het werken met Yuki levert vooral gelukkige klanten op, die veel inzicht hebben en echt wat met hun administratie gaan doen. Je hebt veel leukere gesprekken als de klant actief bezig is met zijn administratie. Door het gebruik van de postbus, die ervoor zorgt dat de klant kan zien wat er nog moet gebeuren, wat er nog moet worden aangeleverd, is er meer interactie met de klant. Omdat we al maandelijks of wekelijks met klanten communiceren over de administratie merk je dat zij minder behoefte hebben aan een fysiek contactmoment.”

Wat vind jij zo mooi aan Yuki?
“Eigenlijk alles. Yuki is, anders dan andere pakketten, gebouwd vanuit de archieffunctie en niet vanuit de boekhoudfunctie. En dat zie je terug. Eerst komt het gemak van de klant, de visualiteit, en daarna komen pas de functies voor de boekhouder. Dat maakt het platform heel sterk. Ik ken veel andere pakketten, maar Yuki loopt nog steeds ver voorop qua inzichtelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid: je blijft het to-do-lijstje zien, je kunt overal op doorklikken tot je bij het document bent, het werken met de postbus, de BTW-aangiften zijn op elk moment inzichtelijk, je kunt maand- en jaarvergelijkingen maken, je hebt de app waarmee je kunt scannen en herkennen en de verkoopmodule die binnenkort wordt uitgebreid met een offertemodule. Ze blijven ook steeds doorontwikkelen. Achter de schermen automatiseert Yuki steeds meer en er komen steeds meer koppelingen. Ja, ik ben een echte fan. Vorig jaar heb ik niet voor niets de Miss Yuki Award gewonnen.”