Nationale Accountancy Awards: Menno ten Have van Samen Administratie & Advies biedt zijn klanten meer inzicht in financiën tegen lagere kosten
Het in Weesp gevestigde accountantskantoor Samen Administratie & Advies biedt ondernemers uit het MKB innovatieve oplossingen voor van accountancy, boekhouding en financiële planning. “Behalve besparing op de kosten, levert dit veel inzicht op in de financiën”, aldus directeur Menno ten Have. Mede hierdoor kon één van de klanten, Bureau PENG, in één jaar groeien van 25 naar zeventig medewerkers.
Kunt u een voorbeeld noemen van een klant waarvoor u recent een innovatief project heeft gedaan?
Ten Have: “Onder andere voor Bureau PENG: een klant die personeel detacheert op het terrein van schuldhulpverlening en Werk, Inkomen en Zorg.”
Welk project was dit?
“We hebben voor deze klant het totale financiële proces ingericht. Binnen twee weken hebben we een geheel papierloze administratie opgezet met verschillende programma’s als Twinfield, Basecone, Nmbrs en Ezora die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn.
Met het programma Twinfield houden de inmiddels zeventig medewerkers allemaal hun gewerkte uren bij. Na autorisatie door de manager, verzorgen wij de wekelijkse facturatie van de opdrachtgever. Uiteraard zijn dan ook meteen de facturen afgeboekt.
De inkomende facturen komen direct terecht in het programma Basecone. Na autorisatie hiervan door de directeur, zorgen wij voor de verwerking en zorgen we ervoor dat de leveranciers wekelijks betaald worden. Wij nemen de klant dus eigenlijk de totale administratie uit handen die we beheren in de cloud en dus geheel papierloos is.
___________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________
Voor de salarisadministratie maken we gebruik van Nmbrs, een programma dat ook is gekoppeld aan de boekhouding. Hierin zijn loonstroken in te zien en vakantiedagen op te vragen.
Tussentijdse rapportages verzorgen wij met Ezora, een programma waarop alle maandcijfers eenvoudig en mooi grafisch worden weergegeven. Ook kunnen hierop alle details verkregen worden inzake de dagelijkse stand van bijvoorbeeld uitstaande debiteuren en crediteuren.”
Wat was het resultaat voor de klant?
“In ruim één jaar tijd is de onderneming gegroeid van 25 naar zeventig medewerkers. Nog steeds is er geen boekhouder of controller nodig en worden alle financieel administratieve zaken optimaal geautomatiseerd verwerkt. Buiten een kostenbesparing van 40.000 euro, levert dit veel inzicht op in de financiën. De klant kan namelijk real-time inzage verkrijgen in zijn werkkapitaal, middels het ondernemersdashboard van Ezora. Hiermee kan bijvoorbeeld na afloop van de maand direct een overzicht verkregen worden van de behaalde resultaten.”
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“Wij zijn sinds de oprichting van ons bedrijf in 2006 begonnen met online boekhouden. Op dat moment deed nog maar een zeer klein gedeelte van de markt aan online boekhouden. Inmiddels is dit wel anders. De laatste twee jaar hebben wij hier onder andere het gebruik van Basecone aan toegevoegd, waarmee inkomende facturen worden herkend en grotendeels automatisch worden geboekt. Door gebruik te maken van Basecone zijn wij anders gaan werken. We laten de administratiestukken niet meer door onze klanten aanleveren, maar door de leveranciers van onze klanten. Als de klant vervolgens zijn eigen verkoopfacturen in Twinfield bijhoudt, kunnen wij de klant optimaal ontzorgen. Bijkomend voordeel voor ons is dat we de administratie veel gelijkmatiger kunnen verdelen, doordat de aanlevering dagelijks is in plaats van maandelijks of eens per kwartaal.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“De programma’s waarmee wij werken zijn bijna allemaal cloudtoepassingen. Deze zijn bovendien allemaal aan elkaar gekoppeld. Ook de fiscale software is sinds kort in de cloud. Hierdoor kunnen gemakkelijk de verschillende belastingaangiften ingezien en ingediend worden. Bovendien is het mogelijk onze klanten via een klantenportaal documentatie te laten aanleveren die nodig is voor aangifte. Bijkomend voordeel is dat, zoals bij iedere cloudtoepassing, vanaf iedere werkplek gewerkt kan worden en dat je geen zorgen hebt over backups en updates.