‘Meer dan de helft van accountantskantoren heeft geen marketingplan’
Humanwize deed onderzoek bij vijftig accountantskantoren in Nederland. Dat de concurrentie toeneemt en de markt in beweging is, blijkt uit de belangrijkste commerciële uitdagingen van kantoren:
• Nieuwe klanten werven (70% van de kantoren vindt dit de belangrijkste uitdaging).
• Verbeteren positionering / onderscheidend vermogen vergroten (68%).
• Behouden klanten (48%).
• Nieuwe diensten / producten ontwikkelen (48%).
• Marketing een structureel onderdeel van de organisatie maken (48%).
Humanwize: ‘Hoewel de zoektocht naar robuuste groei duidelijk blijkt uit de belangrijkste doelstellingen, is er geen duidelijk plan en budget. 54% van de accountantskantoren heeft geen marketingplan. Ook heeft 46% geen budget voor marketing vrijgemaakt op voorhand.’
In de meeste gevallen is het de vennoot die verantwoordelijk is voor marketing binnen het accountantskantoor. ‘Dit is een traditioneel beeld wat niet snel lijkt te veranderen. Op zich opmerkelijk, want een partner is geen marketeer. Marketing is nauwelijks onderdeel van de opleiding. Ook heeft hij / zij nauwelijks kans om hier ervaring in op te doen. De juiste weg voorwaarts lijkt om open te gaan staan voor experts die de verantwoordelijkheid kunnen opvullen met de juiste ervaring, kennis en competenties,’ aldus Humanwize.
Ook onderzocht Humanwize aan welke marketingmiddelen accountantskantoren hun geld uitgeven:
- Adwords: 52% geeft hier niets aan uit.
- Marketing Automation: 54% geeft hier niets aan uit.
- Contentmarketing: 50% geeft hier niets aan uit.
- Webinars: 70% geeft hier niets aan uit.
- Marktonderzoek: 52% geeft hier niets aan uit.
- LinkedIn Ads: 52% geeft hier niets aan uit.
- Videomarketing: 64% geeft hier niets aan uit.