‘Medewerkers willen HR-zaken zelf digitaal regelen’

Het percentage organisaties dat e-HRM aanbiedt is de afgelopen twee jaar flink gestegen van 46 naar 62 procent. Als deze trend doorzet, vallen bedrijven die dit in 2020 niet aanbieden uit de toon. 61 procent van de medewerkers vindt het namelijk belangrijk om zelf regie te hebben over HR-zaken, zoals het doorgeven van hun beschikbaarheid of het indienen van declaraties.

Het liefst doen zij dit tijd- en plaatsonafhankelijk; onderweg in de trein of ’s avonds op de bank (56%). Dit en meer blijkt uit het jaarlijkse Benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Raet onder 1.100 Nederlandse medewerkers.

HR-processen die medewerkers het meest uitvoeren met e-HRM zijn: het raadplegen van salarisstroken, het registreren van uren, declaraties indienen, het aanvragen van verlof en het inzien van het werkrooster. Een grote groep van de medewerkers vindt het daarnaast belangrijk om deze HR-zaken ook op een mobile device te kunnen regelen, bijvoorbeeld via een specifieke app. Naast de hierboven genoemde processen willen medewerkers ook de mogelijkheid hebben om zich ziek en beter te melden via een HR-app.
 
Henk Jan van Commenee, onderzoeker bij Raet: “E-HRM maakt het eenvoudiger dan ooit om als medewerker zelf de regie te voeren. Ze hebben meer flexibiliteit om zelf de administratie bij te houden en hebben te allen tijden inzicht in hun eigen informatie, zoals het werkrooster of de status van een ingediende declaratie. Daarnaast biedt de opmars van e-HRM ook kansen voor de HR-afdeling. HR-professionals hoeven immers minder tijd te besteden aan administratieve HR-processen en e-HRM vermindert de kans op fouten. Een HR-afdeling hoeft zich minder bezig te houden met de randzaken en is daardoor beter in staat de rol van strategisch business partner te vervullen.”

Gerelateerde artikelen