Marktaandeel webshops detailhandel naar 25% in 2025

Het gaat dit jaar goed met de detailhandel. Voor 2017 wordt een omzetgroei verwacht van 2,5%, voor 2018 is dat 2%. Het internet trekt een steeds groter deel van die groei naar zich toe. Het online aandeel in de totale omzet van de detailhandel groeit naar verwachting van 12,5% in 2016 naar 25% in 2025. Drijvende krachten zijn onder meer webshops in kleding, schoenen, elektronica en speelgoed. Na een lange aanloop komt ook online boodschappen doen van de grond.

Dit stelt ING Economisch Bureau in het Vooruitzicht Detailhandel. Dirk Mulder, Sector Banker Trade & Retail ING: “De detailhandel groeit in 2017 en 2018, maar men kan niet rustig achterover zitten. Er zijn binnen de detailhandel volop verschuivingen. Webshops zullen de komende jaren nog veel omzet naar zich toetrekken.”

Detailhandel groeit in 2017

De lichten staan op groen voor de detailhandel. Het consumentenvertrouwen is hoog, de werkgelegenheid stijgt en de koopkracht neemt toe. Winkels profiteren; de omzet groeit naar verwachting met 2,5% in 2017 en 2% in 2018, zo stelt ING Economisch Bureau in het Vooruitzicht Detailhandel.

Sanering winkelstraat nog niet ten einde

De omzetstijging komt na een roerige periode. Faillissementen sloegen in 2016 grote gaten in winkelgebieden. In 2017 is weer sprake van nieuwe initiatieven, met name in de grotere steden. Een voorbeeld is Hudson’s Bay dat na de zomer start met het openen van filialen. Toch is de sanering in de winkelstraat niet ten einde. Zeker buiten de grote steden, in minder kansrijke winkelgebieden, hebben winkels het moeilijk met de groei van e-commerce. 

Geen rem op webshop

Die groei zet de komende jaren door en dat resulteert in een online marktaandeel van 25% in 2025. Webshops in non-food dragen daar sterk aan bij. In elektronica breiden zij hun aandeel uit. Ook in kleding en schoenen zet de groei door, mede geholpen door de vele faillissementen van (fysieke) winkels. Dit speelt ook een rol in de opkomst van online speelgoedwinkels. Daarnaast komt online boodschappen doen na een lange aanloop van de grond. Naast nieuwe initiatieven gaan ook bestaande supermarkten vaker online.

Gerelateerde artikelen