Nationale Accountancy Awards: Marcel Spoelstra van Accountantskantoor Spoelstra & Scherer verkoopt geen tijd, maar kennis
Accountantskantoor Spoelstra & Scherer heeft het afgelopen jaar een transitieslag gemaakt van klassieke accountancydiensten naar een proactief advieskantoor. Er wordt niet meer op uurbasis gefactureerd, maar op basis van Value Based Pricing met een prijsopgave en facturatie vooraf. De diensten worden verkocht als producten, en daar worden prijzen aan gehangen. Die variëren per cliënt, afhankelijk van de complexiteit en de benodigde kennis. Klanten kunnen onbeperkt bellen, zonder dat ze daar een factuur voor ontvangen. Een unicum in accountancy Nederland.
Kunt u een voorbeeld noemen van een klant waarvoor u recent een innovatief project heeft gedaan?
“In principe hanteren wij onze innovatieve aanpak voor alle klanten, maar de meest opvallende is een groothandel in Spaanse producten, La Venta.”
Welk project was dit?
“Bij La Venta hebben we het advieswiel met de ‘Awesome 8’ gehanteerd. De klassieke samenstelpraktijk is passe. Het samenstellen en aansluitend het verzorgen van de aangiften is een noodzakelijk kwaad waar een klant feitelijk niet voor wil betalen. Daarom zoeken wij de uitdaging om gedurende dit proces minimaal drie adviespunten te vinden. Acht onderwerpen waar een cliënt altijd mee geholpen kan worden: de ‘Awesome 8’. De eindejaar bespreking is een start om de gesuggereerde adviezen te bepreken en indien de klant dat wenst verder uit te werken. Daarvoor hebben wij een innovatieve softwaretool ‘TRUST’. Dat is een gestandaardiseerde vragenlijst die geautomatiseerd een maatwerk adviesrapport genereert. De doelstellingen en strategie van de klant worden in kaart gebracht door middel van een groeiformule, vertaald in financiële indicatoren. Gedurende het jaar coachen wij de klant en meten wij de prestaties.”
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
Wat was het resultaat voor de klant?
“Uit de ‘Awesome 8’ hebben wij bijgedragen aan de groei, verbetering van de winst en liquiditeiten van La Venta. Dit is bewerkstelligd door middel van uitleg van de groeiformule en het monitoren van de KPI’s middels een dashboard. Tevens heeft de klant een poster op A0 formaat met zijn strategie zodat hij er dagelijks aan herinnerd wordt waar hij mee bezig is.”
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“Wat wij nu hebben en voorheen niet zijn kant en klare adviestools, zoals eerdergenoemd adviesrapportage (TRUST). Ook gebruiken we een dashboard met de juiste KPI’s (Panalitix), ondersteunt met een bedrijfsstrategiemap.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“ICT is van eminent belang voor ons. Wij rapporteren over het heden met kennis van het verleden en helpen klanten hun toekomstige doelstellingen te beleven. Dat betekent dat data realtime beschikbaar moet zijn en ontsloten voor onze cliënten. Daarom bieden wij een gratis boekhoudpakket aan, een webportal voor accordering en dossierdeling en een dashboard voor rapportage. Wij zijn de Virtual Management Accountant voor de MKB’er die geen eigen controller kan veroorloven.”
Verhoog uw kantoorrendement met 20% |
|