­Manifesto: nieuw netwerk van bedrijfsadviseurs en accountants

Manifesto is een nieuw landelijk netwerk van bedrijfsadviseurs en accountants, voor MKB-ondernemers, opgericht door ondernemer/bedrijfsadviseur Erik Friedeberg. Als reactie op de schandalen en het gebrek aan vernieuwing in de sector. 10 vragen aan oprichter Erik Friedeberg.
  1. Wij helpen je scherp aan de wind te varen. Alles uit jezelf en je onderneming te halen.” Zo begint het manifest van Manifesto. Daar spreekt ambitie uit. Waarom Manifesto?

    EF: “Een aantal dingen verbaasde me. Veel ondernemers hebben geen zicht op hun financiën en beschikken over weinig sturingsmiddelen om de onderneming goed te kunnen leiden. Zij komen daardoor in financiële problemen terwijl dat niet nodig is. Daarnaast is er de accountant die de ondernemer niet faciliteert en met een standaardverhaal komt waar de ondernemer niet op zit te wachten. Dit betekent dat de ondernemer moet leren boekhouden en dat is een compleet ander vak dan ondernemen. Die combinatie van factoren fascineerde me: hoe kun je de ondernemer faciliteren in wat hij of zij wil, bijvoorbeeld door met behulp van technologie de administratie te versimpelen, en de ondernemer inzicht te verschaffen in de besturingsmechanismen van zijn of haar bedrijf.” 

  2. Op welk moment besefte je dat je zelf het goede voorbeeld moest geven?”

    EF: “Dat was het moment dat ik accountantskantoren aan het adviseren was bij verandering en ik merkte dat de veranderingsgezindheid beperkt was. Ook waren er al lange tijd debatten gaande over het accountancyvak die niet tot wezenlijke veranderingen leidden. Accountantskantoren, vooral de Big Four, zitten in hun eigen systeem gevangen en komen daar niet uit. Als je dus wezenlijk iets wilt veranderen, zul je dat zelf moeten doen. Vandaar Manifesto.”

     

  3. Waar komt de naam Manifesto vandaan?

    EF: “Het Manifesto verwijst naar het manifest waarin de accountant aan de klant verklaart alles in het werk te stellen om de ondernemer succesvol te maken. Bij het eerste gesprek vindt een uitgebreide intake plaats waarbij de klant en de vaste begeleider/coach – een empathische accountant of bedrijfsadviseur – elkaar beter leren kennen om scherp te krijgen wat de zakelijke en persoonlijke doelen van de klant zijn. Deze begeleider/coach kan een bedrijfskundige met financiële expertise zijn of een accountant met bedrijfskundige ervaring.”

  4. De klant centraal’; die uitdrukking kennen we. Kun je een concreet voorbeeld geven van het klantgerichte karakter van Manifesto?

    EF: “‘Alles in dienst van de klant’ komt allereerst terug in de juridische vorm – de coöperatie, op een moderne, open manier. Ondernemers worden lid van de coöperatie en bepalen mede het beleid. Een deel van de opbrengsten gaat terug in de coöperatie. Van deze opbrengsten worden bijvoorbeeld door de ondernemers zelf bijeenkomsten georganiseerd om andere ondernemers te ontmoeten en van elkaar te leren. De bedoeling is om uit te groeien tot een echte netwerkorganisatie waar ondernemers tot kennisuitwisseling komen waardoor ze sterker worden als ondernemer.”

    “Doel is ook om aan accountants te laten zien dat het anders kan. Accountants zijn van harte welkom om bij ons te komen kijken. We bieden ondernemers iets aan waar zij behoefte aan hebben en wat nog niet bestaat. Als anderen dit voorbeeld willen volgen is dat prima. Bij Manifesto is alles open. Daar zit ook een stuk idealisme achter.”

  5. Hoe komt die andere manier van denken van Manifesto terug in jullie werkwijze?

    EF: “Technologie wordt meer een hulpmiddel dan een op zich staand product of dienst. We zoeken de verbinding met mensen en gaan ondernemers faciliteren in wat ze nodig hebben. Wat wil je als ondernemer bereiken, persoonlijk en zakelijk? Daartoe bieden we een mechanisme waarmee de ondernemer kan sturen. Daarin spelen gesprekken met ons een rol, maar ook de techniek gebruiken we om te komen tot een persoonlijk scorebord.”

  6. Stel, een ondernemer meldt zich bij Manifesto. Wat gebeurt er als eerste?

    EF: “Als een ondernemer bij ons binnenkomt, vindt er eerst een uitgebreide intake plaats. Wat wil de ondernemer bereiken voor zichzelf en voor de onderneming? We laten hem of haar een ondernemerstest doen en op die manier kijken hoe we hem kunnen faciliteren. Daaruit rolt een profiel van de ondernemer met sterke en minder sterke punten. Denk aan de rol (‘vakman, manager of verkoper’), capaciteiten en vaardigheden zoals motivatie, zelfstandigheid, marktgerichtheid en financieel inzicht. Dit profiel wordt in een gesprek met de ondernemer besproken en daaruit komen aandachtspunten voort als leidraad voor de ondernemer waarbij wij hem of haar kunnen helpen, naast de hulp die we zijn of haar bedrijf kunnen bieden. Daartoe hebben we minimaal één keer per kwartaal een gesprek met de ondernemer. Ook belangrijk: bij Manifesto betaalt de ondernemer een vast bedrag. Je weet dus waar je aan toe bent.”

  7. Je noemde al een persoonlijk scorebord van de ondernemer. Hoe gaat dat in zijn werk?

    EF: “We stellen samen met de ondernemer een persoonlijk scorebord vast dat de ondernemer faciliteert in de sturingsmiddelen, op financieel en op niet-financieel gebied. Op het scorebord kan de klant aan de hand van afbeeldingen uit zijn/haar belevingswereld ‘real-time’ zien hoe onder meer winst, omzet, klanttevredenheid, reputatie en persoonlijke ontwikkeling zich voltrekken en de performance in vergelijking met soortgelijke organisaties. De bron voor deze data zijn de eigen cijfers, aangevuld met big data en gegevens die de ondernemer zelf bijhoudt. Dit scorebord is altijd inzichtelijk en zodra wij zien dat de Key Performance Indicators (KPI’s) niet meer in de pas lopen met de doelstellingen vindt er een extra gesprek plaats. Sowieso hebben wij één keer per kwartaal een gesprek met de ondernemer.”

    “Voor veel ondernemers zal het goed nieuws zijn om te horen dat je real-time inzicht in je cijfers kan hebben. Bij Manifesto kan dat. Dit heb je nodig om de financiële indicatoren in te kunnen vullen. Manifesto verzorgt dus ook de administratie en de belastingaangiften. Dat doen we tegen vaste lage tarieven. Vooral voor MKB-bedrijven met vijf of meer medewerkers leidt dit tot aanzienlijke besparingen. Klanten factureren zelf maar zij besteden de administratie uit aan Manifesto. Administratie beschouwen we als ‘commodity’: je hebt de administratie nodig om inzicht te verkrijgen in de KPI’s.”

  8. En dan komt er voor de ondernemer het ‘controlemoment’. Wat gebeurt er dan bij Manifesto?

    EF: “Bij dit gesprek met een externe accountant krijgt de ondernemer van de accountant een certificaat met een toelichting waarin staat hoe de ondernemer gevaren is, als controle voor de ondernemer zelf en voor Manifesto. Dit certificaat wordt opgesteld door de externe accountant.”

    “Het certificaat kent vier niveaus: ondernemer, onderneming, markt en wereld. Binnen deze niveaus zijn er meerdere KPI’s en kijken we steeds vooral naar de twee belangrijkste indicatoren. Daar wordt de ondernemer op beoordeeld. Het eerder genoemde scorebord is uitgebreider. Tijdens het intakegesprek haal je met je vaste begeleider/coach uit een serie parameters de parameters die voor jou relevant zijn. Deze komen terug in het scorebord en uiteindelijk ook in het certificaat.”

    “Naast de kwartaalgesprekken zijn er ook tussentijdse gesprekken mogelijk wanneer de ondernemer of de vaste begeleider/coach dat belangrijk vindt. Van elk gesprek wordt een verslag gemaakt dat als input dient voor een volgend gesprek en voor gesprekken met een specialist van de ‘vliegende brigade’.

    “Voor de ondernemer is dat certificaat belangrijk omdat de ondernemer daarmee inzicht heeft in waar hij of zij staat en welke ontwikkeling hij of zij heeft doorgemaakt. Het is ook een belangrijk document richting bijvoorbeeld bank of verzekeraar. Op deze manier proberen we voor de ondernemer invulling te geven aan de controlewerkzaamheden.“

  9. Vliegende brigades, dat klinkt spannend, wat houdt dat in?

    EF: “Klanten kunnen als dat nodig is specialisten op het gebied van financiering, overname
    HRM, marketing, juridische en fiscale zaken inschakelen die als vliegende brigade van vestiging naar vestiging gaan. Soms heb je naast de algemene advisering en het kwartaalgesprek specialisten nodig. De ondernemer kan daartoe een ‘strippenkaart’ kopen waarbij hij of zij voor elke specialist hetzelfde vaste lage tarief betaalt. Heel transparant dus.”

  10. Wanneer gaat Manifesto van start en kan ik me als accountant of bedrijfsadviseur zelf bij jullie aanmelden?

    EF: “Begin 2015 starten we met ons eerste kantoor in Amsterdam; een kantoor dat er uit zal zien als een lounge-achtige ruimte, een ontmoetingsplek waar je de diepte in kan gaan. Het eerste accountantskantoor heeft zich al gemeld.”

    “Je kunt je als accountant of bedrijfsadviseur aanmelden zodra je denkt dat je klaar bent voor de stap en inziet dat de kennis en kunde die je hebt slechts een voorwaarde is. Het begint met empathisch vermogen, met het je kunnen inleven in de wereld van de ondernemer. Je moet begrijpen dat de ondernemer met de eigen business bezig is en niet per se met de boekhouding bezig wil zijn. Bij Manifesto draait echt alles om de klant.”

    Meer informatie: www.manifesto.nl

Gerelateerde artikelen