‘Maak van eHerkenning geen verplichte kost’

eHerkenning als verplichte kost bij de belastingaangifte? Als het aan ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland ligt, gebeurt dit niet.

Ondernemers krijgen te maken met een nieuwe verplichting. Vanaf 1 februari verplicht de fiscus ze namelijk om gebruik te maken van eHerkenning, een digitale sleutel voor hun belastingaangifte.

Dat is nieuw, want eerder konden bv-ondernemers nog inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Sommige ondernemers gebruiken ook DigiD of doen aangifte via hun accountant.

Portemonnee trekken

Een deel van de ondernemers moet hiervoor straks de portemonnee trekken. Ze moeten namelijk een account aanvragen bij een van de zes door de overheid aangewezen commerciële aanbieders.

De kosten voor een account zijn zo'n 40 euro per jaar. Wie dit niet doet, riskeert een boete die kan oplopen tot honderden euro’s.

Op papier aangifte doen

VNO-NCW en MKB-Nederland zeggen voorstander te zijn van eHerkenning. Ze vinden echter dat dit geen verplichting kan zijn voor iedereen en in alle gevallen.

“Ondernemers moeten als alternatief ook op papier aangifte kunnen blijven doen. En ondernemers die DigiD gebruiken voor hun aangifte, zoals eenmanszaken, moeten dat ook kunnen blijven doen”, schrijven ze op hun website.

Verder is er volgens de ondernemingsorganisaties geen wettelijke basis om ondernemers te verplichten via eHerkenning aangifte te doen.

Verrekenen met aangifte

VNO-NCW en MKB-Nederland willen ook dat er een compensatie komt. Zo zou de fiscus het bedrag van zo’n 40 euro per jaar kunnen verrekenen met de aangifte.

Het gebruiksgemak van eHerkenning moet verder groot zijn: eenvoudig aan te vragen en te gebruiken, en ondernemers moeten er bij alle overheidsloketten mee kunnen werken.

Bron: VNO-NCW / MKB-Nederland

Gerelateerde artikelen