Versterk je adviesrol met HR analytics
Partnerbijdrage van:
Bij Loket.nl zien we dat HR- en salarisdata een steeds belangrijke rol gaan spelen bij het geven van gepast advies. Dit zien wij voortkomen uit twee belangrijke ontwikkelingen in de branche. Daar speelt Loket.nl, grootste online applicatie voor HR en salaris in het MKB, natuurlijk graag op in.
Gebruik data slim in Loket.nl
Loket.nl introduceert HR analytics voor het MKB. Dé manier om inzicht en overzicht te krijgen in HR-data en deze data slim te kunnen gebruiken voor optimalisaties, efficiëntieslagen en meer. Loket.nl lanceert deze functionaliteit op maar liefst drie niveaus, zodat er voor elke gewenste output een oplossing is. Zo maakt Loket.nl HR analytics eenvoudig en beschikbaar voor zowel werkgevers op elk niveau, als voor accountantskantoren. De drie niveaus zien er als volgt uit:
1. Direct – HR rapportages
Deze functie is er om direct en snel inzicht te krijgen in HR data. Door een eenvoudige filtering is de data naar wens direct op het scherm zichtbaar. Het openstaande verlof binnen een bepaalde afdeling? Geen probleem. Checken welke medewerker het meeste verzuimuren heeft? Ook binnen no-time gecheckt.
2. Custom – Zelf exports samenstellen
Op zoek naar meer? Dan is daar de mogelijkheid om eigen exports samen te stellen. Deze worden eenvoudig bij elkaar geklikt door het selecteren van de gewenste componenten en zijn daarna eenvoudig, met één druk op de knop, te exporteren naar een Excel of CSV bestand. Deze kunnen vervolgens perfect gebruikt worden voor een diepere HR analyse.
3. Advanced – Rapporteren op een hoger niveau
Het hoogste niveau maakt het mogelijk om een download te maken van complete HR- en salarisdata om deze te gebruiken voor dashboarding. Deze functie biedt de mogelijkheid exports te maken op werkgeverniveau. Met eenzelfde simpele druk op de knop als bij niveau 2 download je deze complete dataset met alle werkgever- en dienstverbandgegevens. Waardevolle data die uitstekend gebruikt kan worden voor een reportingtool of dashboarding.
HR analytics – de theorie
Maar wat is het dan precies, HR analytics? HR- en salaris analytics is in de basis niet meer dan het analyseren van beschikbare HR- en salarisdata. Werkt een ondernemer met personeel? Dan zijn HR-zaken onontkoombaar en van groot belang. Het analyseren van deze data helpt inzicht en overzicht te krijgen. En dat is waar voor accountants een grote kans ligt. Inzicht en overzicht hebben helpt je namelijk kansen spotten voor verbetering, het maken van efficiëntieslagen en het doen van optimalisaties. Jij leert de data van jouw klant begrijpen én helpt de klant dit om te zetten in optimalisaties. Daar worden klanten blij van! Meer weten over de theorie? Lees dan de uitgebreide blog op Loket.nl.
Ontwikkelingen in de markt
HR analytics is niet zomaar uit de lucht komen vallen maar juist voortgekomen uit belangrijke ontwikkelingen in de markt. Enerzijds goed werkgeverschap, dat nóg een grotere rol is gaan spelen door de krapte op de arbeidsmarkt. Er is bij werkgevers een groeiende aandacht voor het boeien en binden van goed personeel. Dit is immers de drijvende kracht achter (bijna) elke organisatie. Hoe prettig is het dan dat je door het analyseren van beschikbare data die mensen en hun patronen kunt leren kennen en daar slim op in kunt spelen?
Ook de digitalisering is een grote drijfveer. Van salarisadministratie, tot verlofadministratie tot dossiers. We hebben een flinke transitie doorgemaakt en een groot deel van de markt heeft zich al (bijna) helemaal gedigitaliseerd. Goed nieuws! Want naast dat het fijn is dat de juiste mensen op de juiste plekken toegang hebben en er niets kwijtgeraakt kan worden verzamel je ook een heleboel waardevolle data. Sterker nog: het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om data te verzamelen. De techniek maakt het steeds gemakkelijker om databronnen aan elkaar te koppelen en op deze manier nieuwe inzichten te verkrijgen.
HR analytics in de praktijk
We kunnen ons voorstellen dat je nu denkt: ‘’daar wil ik wat mee!’’, maar dat je concreet mist wat de uitkomst zou kunnen zijn. We delen graag drie voorbeelden, in drie compleet verschillende situaties:
Slimmer retailen
Benieuwd welk personeel nu het meest effectief voor jou is op de werkvloer? En of een jonge medewerker het beter doet ten opzichte van een oude(re) medewerker? Verzamel dan de juiste data en leg de omzetten van beide medewerkers langs elkaar, leg daarna de loonkosten erlangs en je krijgt er meteen inzicht in.
Kort ziekteverzuim managen
Vaak ligt de focus op lang ziekteverzuim, daar kan echter door de wetgeving weinig mee gedaan worden. Slimmer is dan ook te focussen op kort ziekteverzuim. Door data te analyseren kun je patronen in beeld brengen. Is een medewerker drie keer op maandag ziek geweest, nadat het wel erg mooi weer was? Dan kan daarop gestuurd worden door actief het gesprek aan te gaan en te zoeken naar oplossingen zodat dit geen structureel probleem wordt.
Plannen wordt een fluitje van een cent
Horeca-ondernemers zijn afhankelijk van het weer. Mooi weer? Drukte op de terrassen. Daarop kun je automatisch plannen als je data slim gebruikt en met elkaar combineert. Personeel kan automatisch worden ingeroosterd met planningssoftware, en door een handige integratie met Loket.nl worden ook meteen de juiste uren, en dus het juiste salaris aan de medewerkers toegekend.
HR analytics is een fantastische manier om inzicht en overzicht te krijgen, en beschikbare data slim te gebruiken. Zo kun je nog verder in jouw adviesrol duiken. Meer weten of vragen? Haak dan aan bij de sessie over HR- en salarisdata op 22 juni om 10:10. Zien we je daar?
[avg-advertorial slug=”ontmoet-de-it-partners-|-accountancy-expo”]