Leiders vrezen foute beslissingen door dashboards

AI voedt de argwaan dat verkeerde informatie leidt tot slechte besluiten.

Zakelijke leiders zijn steeds afhankelijker van dashboards, maar twijfelen of de data daar wel alle informatie geven. Ze zijn onzeker door het gebrek aan tijd om data te onderzoeken en door een mogelijk vals vertrouwen in de inzichten waarmee beslissingen worden onderbouwd. Dat blijkt uit onderzoek van TheyDo, een platform voor customer journeys.

Voor het internationele onderzoek werden in Nederland vijfhonderd zakelijke beslissers benaderd. 83 procent van hen zet zelden tot nooit vraagtekens bij de de informatie die ze dagelijks ontvangen. Toch maakt 62 procent zich zorgen dat zij teveel vertrouwen op statische dashboards en daardoor belangrijke kansen missen.

AI voedt de argwaan van leiders
De argwaan bij leiders neemt toe door het transformerend potentieel dat AI biedt, inclusief diepgaandere analyses, voorspellende inzichten en verbeterde productiviteit. Het gebruik van AI door bedrijven neemt gestaag toe, maar daarbij groeit ook de angst dat het ontsluiten van meer gegevens en inzichten de overvloed aan data alleen maar groter zal maken. Ook neemt de twijfel toe over de juistheid van de inzichten waarop beslissingen worden gebaseerd.
Er is niet genoeg tijd om data effectief te analyseren
Meer dan de helft van de Nederlandse leiders voelt zich overweldigd door de data en dashboards die ze dagelijks gebruiken, terwijl men gemiddeld zes criteria gebruikt om het succes van de afdeling te meten. Tijd is een kritieke factor: 31 procent geeft aan niet genoeg tijd te hebben om de beschikbare data effectief te analyseren.
Nog niet de helft van de data wordt gebruikt
Slechts 42 procent van de bedrijfsdata wordt volledig gebruikt bij besluitvorming. Daardoor vrezen leiders dat de verkeerde informatie wordt gebruikt en dat daardoor aannames en beslissingen niet kloppen.
AI wordt niet goed benut
44 procent van de zakelijke leiders heeft verder het gevoel dat ze niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van AI, waarbij zorgen over de beveiliging (48%), integratieproblemen (32%) en onvoldoende beschikbaarheid van data die door AI kan worden gebruikt (28%).
Van data management naar journey management
Het rapport roept op tot een verschuiving in data management en pleit voor ‘journey management’ dat inzichten van verschillende afdelingen samenbrengt en realtime, bruikbare strategieën bevordert in plaats van te vertrouwen op statische dashboardinzichten die slechts een beperkt beeld laten zien.
Gerelateerde artikelen