Lees nu FM Magazine – Big Data & Analytics Special 2016 – online
Met cases van o.a.: Vliegtickets.nl/WTC.nl, American Hospital Dubai, Van Den Borne Aardappelen, InnoSportLab Papendal, FD Mediagroep, Spotify, NCOI Opleidingen, Achmea en Wolters Kluwer
Per seconde worden meer dan 100 nieuwe apparaten of objecten met het internet verbonden, volgens netwerkspecialist Cisco. In 2020 zullen in totaal ruim 50 miljard apparaten in verbinding staan met de cloud. Zelfs de sceptici moeten erkennen dat dit kansen oplevert voor organisaties; kansen voor prestatieverbeteringen, kostenbesparingen, efficiencywinsten en nieuwe winstgevende producten en diensten.
Cisco schat dat de waarde van dit nieuwe uber-verbonden landschap 19 triljoen dollar netto zal bedragen in de periode 2013-2022, meer dan het jaarlijkse Bruto Nationaal Product van de Verenigde Staten.
Finance professionals zijn nog zoekende naar hun rol in deze datarijke wereld. Uit gesprekken die we bij Alex van Groningen gevoerd hebben met vele financials van bedrijven die nog aan het begin staan van de zoektocht, en uit discussies op de eerste Big Data Day, komen een aantal kansen naar voren die financials kunnen aangrijpen.
Ten eerste zijn veel Nederlandse organisaties begonnen met het aantrekken van datawetenschappers, de gewilde specialisten die het ‘nieuwe goud’ moeten gaan omzetten in ondernemingskansen en actiegerichte inzichten. Maar veel van deze specialisten zijn wel thuis in de wereld van big-datatechnologieën en statistische analysemethoden, maar niet zozeer in de wereld van management en ondernemerschap.
De financial als business partner kan fungeren als verbinder. Deze rol houdt in dat de financial de interessante vragen stelt aan de data-wetenschappers, en de opgedane inzichten middels dialoog en treffende visualisaties overbrengt op de business. Echter, financials zijn meer van het (eind)resultaat en datawetenschappers meer van de ontdekkingstocht. De beste aanpak voor financials is daarom om de ruimte te geven aan data scientists om te experimenteren, maar ze wel helder te begeleiden in de te nemen stappen.
De financial hoeft verder niet bang dat de data al het ‘gevoel’ uit de business gaat weghalen. Vele ontdekkingen zijn een bevestiging van wat de business al weet en de business laat gelukkig niet snel haar buikgevoel aan de kant schuiven. Maar uit de verschillende experimenten blijkt dat er altijd nieuwe dingen ontdekt worden waar mooie verbeteringen uit te halen zijn.
Hopelijk weet deze speciale uitgave over big data & analytics u te inspireren om de volgende concrete stappen te zetten in uw organisatie.