Kwart miljoen bestelauto’s volgend jaar geweerd uit binnensteden
Bijna een kwart van alle bestelauto’s in Nederland mag vanaf volgend jaar een groot aantal binnensteden niet meer in, omdat ze te vervuilend zijn. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van eigen onderzoek.
- 16 gemeenten voeren zero-emissiezones in 2024.
- CBS: Bedrijven met bestelauto’s zien daling in lage emissieklasse.
- Binnensteden van Nederland stellen strengere emissie-eisen aan bestelauto’s.
Op 1 januari waren bijna 228.000 bestelauto’s in Nederland geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager. Deze voertuigen stoten meer schadelijke stoffen uit en mogen daarom vanaf volgend jaar niet meer in zero-emissiezones komen, tenzij ze een vrijstelling of ontheffing ontvangen. Bestelauto’s met emissieklasse 5 of 6 krijgen te maken met een overgangsperiode. Vanaf 1 januari 2025 hebben meerdere gemeenten zo’n zone.
Daling van bestelauto’s met lage emissieklasse
Het aandeel bestelauto’s met een lage emissieklasse neemt wel af, volgens het CBS. In 2020 had nog 39 procent van alle bestelauto’s een emissielabel van 4 of lager.
Verschillen tussen sectoren in gebruik van emissieklasse
Van de bedrijven met bestelauto’s had 38 procent in 2022, het jaar waarvan het CBS over de meest recente cijfers beschikt, een bestelwagen in een van de laagste emissieklassen. Omdat een steeds kleiner deel van de bestelauto’s een lage emissieklasse heeft, is dat percentage bedrijven inmiddels iets lager, zegt het statistiekbureau.
Zero-emissiezones vooral in gemeenten en Deventer koploper
Vooral in het openbaar bestuur, zoals gemeenten of de politie, en in de landbouw, bosbouw en visserij hadden bedrijven of overheden vaak een bestelwagen in een lagere emissieklasse. Vergeleken met bedrijven in andere sectoren hebben deze ook relatief veel bestelauto’s, aldus het CBS. Bouwbedrijven hadden het laagste aandeel bestelauto’s die door de zero-emissiezones getroffen kunnen worden. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Maatregelen ter bevordering van luchtkwaliteit en energietransitie
Volgend jaar voeren zestien gemeenten een zero-emissiezone in, een tiental andere gemeenten wil dat later doen. Gemeenten nemen deze maatregel om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren en de energietransitie in het goederenvervoer te versnellen. In Deventer is het percentage bedrijven met een bestelauto in de lage emissieklassen het hoogst, in Den Haag het laagst.
Lees ook:
- Bedrijven kunnen ESG score verbeteren met duurzaam vrachtvervoer
- Moet elektrische bedrijfsauto in CSRD-verslag?
Volgens MKB Nederland kunnen bedrijven bedrijfswagens vergroenenen en rapporteren, waarbij de accountants kunnen adviseren:
- Bepaal de emissieklasse: Controleer of de bedrijfsauto’s van klanten voldoen aan de emissienormen. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelauto’s die op kenteken worden gezet, emissievrij zijn in een zero-emissiezone. Dit betekent dat ze geen schadelijke stoffen mogen uitstoten, bijvoorbeeld door elektriciteit of waterstof te gebruiken.
- Overgangsregeling: Houd rekening met de overgangsregeling. Bestelauto’s met een Euro 5-emissieklasse mogen tot 1 januari 2027 de zero-emissiezones in. Bestelauto’s met een Euro 6-emissieklasse hebben tot 1 januari 2028 toegang. Vrachtwagens met een Euro 6-emissieklasse (bakwagens of laadwagens) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn, mogen tot 1 januari 2030 de zones inrijden, aldus koepel MKB Nederland.
- Zakelijke zonnepanelen: Overweeg het gebruik van zakelijke zonnepanelen voor voordelig opladen van elektrische bedrijfsauto’s. Dit draagt bij aan duurzaamheid en vermindert de CO₂-uitstoot.
- Informeer klanten: Breng klanten op de hoogte van de nieuwe regels en help hen bij het plannen van hun wagenpark. Adviseer hen over de aanschaf van emissieloze voertuigen en de mogelijkheden voor duurzaam laden.