Kritische accountant aan de basis van boete voor Saxo Bank

1,6 miljoen boete van AFM door zwakke klantadministratie en service.

Saxo Bank krijgt boetes van in totaal 1,6 miljoen euro voor de slordige administratie van klantgegevens bij de broker BinckBank, die in 2019 werd overgenomen door het Deense financiële concern.

De problemen kwamen aan het licht nadat de controlerend accountant van BinckBank kritisch was over de gang van zaken. Ook een stroom aan klachten van klanten op recensiesites en tegenover de media trok de aandacht van de toezichthouder. Eerder kreeg de broker een boete van ruim 500.000 euro voor gebrekkige controles op de financiële kennis van klanten die willen beleggen.

BinckBank overtrad door fouten met de administratie meerdere regels, meldt de financieel toezichthouder AFM. Saxo Bank moet daar nu als rechtsopvolger van de broker voor boeten. Het ging fout in de periode van begin 2021 tot april 2023, toen Saxo Bank de Nederlandse broker integreerde in het eigen bedrijf.

De gebreken 
Er waren “ernstige gebreken in de administratie van beleggingsportefeuilles” bij BinckBank. Volgens AFM waren de fouten in de administratie zo ernstig dat het soms niet eens zeker was van wie bepaalde beleggingen of geldbedragen waren.

Beleggers liepen onverantwoorde risico’s die Binck onvoldoende had beperkt, stelt AFM. Ook hielp BinckBank klanten te laat, verwerkte  transacties te traag en bracht onterecht kosten in rekening. Daarbij kwam dat de klantenservice niet of slecht bereikbaar was en beloftes niet nakwam. Ook andere banken en brokers waren daarvan de dupe, omdat zij overgestapte klanten niet goed konden helpen.

Drie boetes
Het zijn drie boetes: een half miljoen voor de administratieve gebreken, nog eens een half miljoen voor onvoldoende beperking van risico’s en zes ton voor beroerde dienstverlening aan klanten.

 

Gerelateerde artikelen