KPMG: Real Madrid en Manchester United zijn meeste geld waard
Met name Real Madrid scoort deze positie op basis van recente successen, de bronnen van inkomsten en de omvang van de groep supporters. De clubs vertegenwoordigen een geschatte waarde van zo’n € 2,9 miljard. Real Madrid en Manchester United worden gevolgd door FC Barcelona en FC Bayern München met waarden van respectievelijk € 2,8 miljard en € 2,2 miljard.
In de ranglijst van 32 Europese topclubs bezetten Ajax en PSV een 20e en 31e positie met bedragen van € 311 miljoen respectievelijk € 184 miljoen. Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat Engelse clubs de ranglijst aanvoeren als het gaat om de waarde die zij vertegenwoordigen. De acht Engelse clubs die deel uitmaken van het onderzoek zijn gezamenlijk ruim € 10 miljard waard, zo’n 40% van de totale waarde van de 32 Europese topclubs. De vijf Spaanse verenigingen, die de afgelopen jaren nagenoeg alle belangrijke Europese prijzen in de wacht sleepten, volgen de Engelsen met een totale waarde van € 6,6 miljard. Italiaanse clubs spelen een relatief ondergeschikte rol in de ranglijst. Hoewel het land samen met Engeland met zeven clubs vertegenwoordigd is in de ranglijst, bedraagt de gezamenlijke waarde van deze clubs niet meer dan € 3,1 miljard.
Inkomsten uitzendrechten van grote invloed
Hoewel de bedragen die gemoeid zijn met de verkoop van de televisie uitzendrechten in heel Europa fors zijn toegenomen, is het verschil in inkomsten tussen de belangrijkste Europese competities en de Engelse Premier League opnieuw groter geworden. “De overeenkomst die de Premier League heeft gesloten voor een jaarlijks bedrag van € 2,4 miljard tot 2019 betekent een nieuw record”, zegt Edwin Herrie, partner bij KPMG Advisory en verantwoordelijk voor de transactiepraktijk. Herrie: “Dit nieuwe contract is duidelijk van invloed op de waarde van de Engelse clubs. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de top 10 van Europese clubs vijf Engelse clubs staan. Sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder brengt in het algemeen heel veel emotie met zich mee en weet ook grote groepen supporters aan zich te binden. Toch is de waarde van veel clubs vergeleken met ondernemingen in het bedrijfsleven beperkt. In de ranglijst vertegenwoordigen niet meer dan vier clubs een waarde van meer dan € 2 miljard en van negen clubs is de geschatte waarde meer dan € 1 miljard. Een bedrijf als Nike bijvoorbeeld is op dit moment ruim € 92 miljard waard, vier keer zoveel als de 32 Europese clubs bij elkaar.”
Verschil met bedrijfsleven
Voor het bepalen van de waarde van de clubs heeft KPMG dezelfde methode gebruikt die gehanteerd wordt om ondernemingen te waarderen. Herrie: “Professionele sportorganisaties in het algemeen en voetbalclubs in het bijzonder vertonen bij de waardering een aantal eigenaardigheden die andere sectoren niet kennen. De clubs gaan vooral voor succes op het veld. Het financieel resultaat heeft duidelijk een lagere prioriteit. En hoewel de regels van de UEFA en de regelgeving in het kader van Financial Fair Play clubs er inmiddels toe dwingt om een bepaalde mate van financiële stabiliteit te waarborgen, zijn de clubs toch met name uit op sportief succes en prestige. De keuze om met name succes op het veld te behalen wordt vooral ingegeven door de korte termijn-behoefte van supporters, sponsoren en media. Een keuze die overigens terecht is want clubs die succesvol zijn, zijn nu eenmaal in staat om die supporters, sponsoren en media aan zich te binden. Dat levert inkomsten op die in het elftal geïnvesteerd kunnen worden om de prestaties naar een hoger niveau te brengen. Een andere verschil met het bedrijfsleven is bovendien dat er een beperkte relatie is tussen directe investeringen in de club en het uiteindelijke resultaat van deze investeringen. Dit jaar bewijzen Leicester City en Manchester United in de Engelse Premier League overduidelijk dat voetbalsuccessen niet altijd gekocht kunnen worden.”