KPMG: Bedrijven investeren fors in veilig thuiswerken
Grote ondernemingen hebben gedurende de beginperiode van COVID-19 zo’n 15 miljard dollar extra uitgegeven aan technologie om veilig thuiswerken voor de werknemer mogelijk te maken. Veel ondernemingen hadden echter grote moeite om voldoende cyberexpertise in huis te halen om de ingrijpende overgang naar thuiswerken daadwerkelijk te realiseren. De meeste IT-bestuurders van de ondernemingen zien expertise op het gebied van cybersecurity op dit moment wereldwijd dan ook als de meest gevraagde technologievaardigheid.
60% van de bedrijven verwacht dat de IT-budgetten de komende twaalf maanden zullen dalen. Voor het uitbreken van COVID-19 was dit nog 50%.
“Toch liggen de IT-budgetten bij veel bedrijven nog altijd op een fors hoger niveau dan tijdens de financiële crisis van 2008”, constateert Eric Wesselman, partner bij KPMG Digital Advisory. Wesselman: “En we zien dat CIO’s die het echte belang van technologie onderkennen in het algemeen meer geld zijn gaan uitgeven als gevolg van COVID-19. Zij investeren met name in een grootschalige implementatie van Distributed Cloud en SaaS."
"De onverwachte en ongeplande toename van investeringen in technologie heeft ook gezorgd voor ingrijpende veranderingen in de manier waarop organisaties opereren. In de afgelopen zes maanden hebben bij de bedrijven in het algemeen meer organisatorische veranderingen plaatsgevonden dan we in de afgelopen tien jaar hebben gezien. Succes straks zal grotendeels afhangen van de wijze waarop organisaties omgaan met hun cultuur en omgaan met hun mensen."
Uit het onderzoek van KPMG en Harvey Nash blijkt dat COVID-19 de digitale transformatie bij bijna de helft van de onderzochte bedrijven heeft versneld. Wesselman: “Het gaat hierbij met name om de versnelde adoptie van opkomende technologieën, zoals Artificial Intelligence, Machine Learning en blockchain en procesautomatisering) permanent versneld. De implementatie van kunstmatige intelligentie en machine learning is bijvoorbeeld gestegen van 21% vóór COVID-19 naar 24% nu, een aanzienlijke stijging in een periode van slechts een paar maanden. En de opkomst van Marketplace Software as a Service (SaaS) is opvallend. Bij de onderzochte bedrijven is het gebruik sinds vorig jaar meer dan verdrievoudigd, van 7% in 2019 naar 23% dit jaar. Eén op de zes bedrijven geeft aan SaaS de afgelopen 12 maanden te hebben omarmd.
Volgens bijna 90% van de CIO’s is werken op afstand een vast onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Ruim 40% verwacht dat meer dan de helft van de werknemers ook na de pandemie thuis zal werken.