Klager mist 13.500 euro door fout
De klager en beklaagde stonden in juli vorig jaar ook al tegenover elkaar bij de Accountantskamer. Later dat jaar kreeg de accountant een berisping opgelegd. Maar volgens advocaat Gertjan Kattenberg, die de accountant bijstaat, werd vrijdag opnieuw geklaagd over feiten die in juli vorig jaar al bekend waren bij de klagers. En dat is in strijd met de procesregel van 'concentratie van klacht'. Hiermee wordt voorkomen dat klagers herhaaldelijk de gang naar de tuchtrechter maken met weer een puzzelstukje uit een dossier. Dat mag niet, dus de klager is niet-ontvankelijk, zo meende de raadsman.
De klager is boos omdat hij 13.500 euro misliep. De fout ligt volgens advocaat Guy de Wijkerslooth in een gecompliceerde creditering. De klager kreeg maandelijks een managementvergoeding. De factuur van december 2012 ontbrak echter. Vervolgens ontstond een vordering die verkeerd in de boeken terecht kwam. Het werd een rekening-courantverhouding met de privéholding van klager. Toen in 2015 de onderneming verkocht werd, kwam de fout boven water. En kreeg de klager 13.500 euro in mindering op het verkoopbedrag. Toch werd pas in de loop van 2016 duidelijk dat de accountant wat te verwijten viel. De opvolgend accountant ontdekte dat er iets niet klopte. Hij vroeg om opheldering en toen deze in oktober 2016 nog altijd ontbrak, werd helemaal duidelijk dat de accountant een fout had gemaakt. En dus werd andermaal een tuchtklacht ingediend.
Volgens Kattenberg werd de klager al veel eerder met de vordering geconfronteerd. En die zag er geen probleem in. Volgens de klager wisselde de rekening-courantverhouding nogal. Hij had nooit gedacht dat die 13.500 euro sloegen op een managementvergoeding.
Vonnis over circa 15 weken.
(Zaaknr. 17/716)
[Door: Michiel Satink / Juridisch Persbureau Zwolle]