Klacht: accountants lieten koop bedrijf mislukken

Een accountantskantoor uit het zuiden van het land wordt verweten dat ze geen stresstest wilde doen voor hun klanten die bezig waren met de overname van een bedrijf. De overname ketste af en de twee registeraccountants wordt belangenverstrengeling en het leveren van een wanprestatie verweten.
De klagers lieten door het kantoor een boekenonderzoek verrichten naar een over te nemen bedrijf. Eind oktober 2013 lieten nieuwe cijfers een zeer gewijzigd beeld zien. In plaats van een verwachte winst was over een periode van vier maanden een verlies van 1,5 ton te zien. Dit cijfer leidde tot grote verbijstering bij de potentiële kopers. Om toch tot een overname te kunnen komen, was nog wel een stresstest nodig. Zonder die test zou de bank niet het benodigde geld uitlenen. Maar een week voor de geplande overname zei het accountantskantoor eenzijdig de relatie op, aldus de klagers. Omdat in een week tijd geen stresstest door een ander te maken was, werd besloten van de koop af te zien. Vervolgens ontdekten ze dat het accountantskantoor een nauwe relatie had met een van de adviseurs van de verkopende partij. Belangenverstrengeling, aldus de klagers. Uit de stresstest had moeten blijken dat de cijfers uit het rapport van het kantoor onbetrouwbaar waren. De klagers beoordelen dit als het leveren van een wanprestatie. Ook werd plots een post van 56.000 euro aan dubieuze debiteuren ontdekt waar geen voorziening voor was getroffen. ,,Dat had het accountantskantoor moeten signaleren.”
Dat de relatie eenzijdig is opgezegd, wordt bestreden door het accountantskantoor. Er werd herhaaldelijk aangedrongen op een gesprek nadat de cijfers van eind oktober bekend waren geworden, maar de potentiële kopers weigerden. De beklaagde accountants betwisten dat er een causaal verband is tussen het handelen van het kantoor en het niet doorgaan van de koop. Het rapport van bevindingen dat ze opstelde gaat tot 3 oktober 2013. Een kleine maand later pas kwamen recentere cijfers naar buiten waarin een verlies is gerapporteerd. Toen hun cliënten na afronding van de werkzaamheden de rekening te zien krijgen, gaven ze aan dat het kantoor eerst geëvalueerd zou worden voordat tot betaling werd overgegaan. ,,Zo denigrerend: dat was voor ons de druppel.”
De Accountantskamer wilde vooral weten waarom de klagers niet met het accountantskantoor om tafel gingen. ,,Het zou maar een uurtje gekost hebben. Waarom toch niet?” drong de voorzitter aan. De klagers gaven aan dat het kantoor niet over die nieuwe cijfers wilde praten. En daar was alles juist om te doen. 
Vonnis over circa 15 weken.
 
Zaaknummer: 14/906 , 14/907
Michiel Satink / JPZ
Gerelateerde artikelen