Joris Van Der Gucht (Silverfin): ‘Accountants niet risico-avers’

Gefrustreerd door zijn werkzaamheden als accountant wilde Joris Van Der Gucht een rapporteringstool bouwen die zijn voormalige vakgenoten in staat stelt om echt als adviseur voor de CFO op te treden. Dat hij niet de enige was met behoefte aan zo’n tool blijkt uit de onstuimige groei van zijn bedrijf Silverfin.

Van Der Gucht had plezier in zijn werk als accountant, maar er was een grote frustratie. De grote hoeveelheid manueel werk die verricht moest worden. Overal hoorde hij de verhalen over transformatie en een snel veranderend accountancylandschap. De realiteit was dat hij – ondanks zijn jarenlange studie – te vaak cijfers aan het overtikken was in Excel. “Wat ik wilde is een rapporteringstool voor alle klanten waarin real-time alle cijfers instromen en geanalyseerd kunnen worden. Het was zo dat klanten vaak alleen advies kregen als ze daar expliciet om vroegen”, zegt Van Der Gucht. 

Eind 2013 komt hij in contact met ontwikkelaar Tim Vandecasteele. Samen richten ze Silverfin op en een jaar later wordt het eerst product gelanceerd. Silverfin, op dinsdag 18 juni aanwezig op Accountancy Expo, biedt accountants een digitaal platform waarmee ze hun rapportage grotendeels kunnen automatiseren. Van Der Gucht ziet het product van Silverfin als een ‘datahub’ dat gemakkelijk aangesloten kan worden op uiteenlopende boekhoudingspaketten. Het is wat het Gentse bedrijf ‘connected accounting’ noemt. Accountantskantoren moeten met de software van Silverfin al hun klanten, ongeacht de boekhoudsoftware die zij gebruiken, dezelfde interface kunnen voorschotelen

Door accountants de mogelijkheid te geven om alle cijfers te koppelen moet voorkomen worden dat cijfers alleen nog in silo’s worden geanalyseerd. Zonder een goede samenhang tussen verschillende cijfers kunnen klanten niet optimaal geadviseerd worden, zo is Van Der Guchts overtuiging. Nou is de Vlaming niet de eerste die belooft de tijd van de accountant vrij te spelen voor adviestaken. 

“Het werk van een accountant bestaat uit drie fasen. Pre-accounting, accounting en post-accounting. Zo’n 85 procent van de bedrijven die belooft het accountancyproces te digitaliseren focust zich op het middelste stuk”, zegt de co-founder van Silverfin. “Wij richten ons op het post-accounting. Op dat vlak heeft de boel 10 tot 15 jaar stilgestaan. Zaken als compliance en de jaarrekening opstellen kosten nog steeds veel tijd.” Veel advies dat accountants geven berust volgens Van Der Gucht op oude informatie. “Door met real-time-data te werken kun je de klant adviseren over wat er nu speelt, niet wat er vorig jaar heeft gespeeld.”

Onheilstijdingen over accountants die volledig worden weggeautomatiseerd zijn niet aan de Vlaming besteed. “De veranderingen in de accountancywereld zijn een transformatie, geen disruptie”, zegt Van Der Gucht. Accountants hebben dus de tijd om mee te bewegen met de technologische ontwikkelingen. Er mag vaak beweerd worden dat de accountancywereld conservatief is, de mede-oprichter van Silverfin ziet het anders. “Men beseft dat er iets moet verandereren. Accountants zijn helemaal niet risico-avers, maar er komt momenteel erg veel op hun af.”

“Ze moeten tal van keuzes maken. Die keuzes maken ze niet alleen voor henzelf, zoals bij een bank, maar ook voor klanten. Keuzes over boekhoudpakketten, apps om facturen te scannen, et cetera”, zegt Van Der Gucht. “De digitale strategie van veel accountantskantoren bestaat nu dan ook vaak uit het vervangen van hun on premise software door een cloudpakket.” 

Van Der Gucht hoopt de komende jaren met zijn bedrijf meer accounts te bevrijden uit het post-accountingproces en zo een bijdrage te leveren aan hun digitale strategie. Momenteel is het Gentse bedrijf met 85 medewerkers actief in de Benelux, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Uitbreidingen naar andere Europese landen staan in de planning. Silverfin bedient zowel kleine kantoren als de Big Four. Voor kleine spelers is er een standaardpakket beschikbaar, terwijl grotere partijen het platform naar eigen wens kunnen inrichten. 

Naast de geografische uitbreiding staat ook verdere ontwikkeling van het platform op de rol. “Binnen achttien maanden moet het volledige review proces geautomatiseerd kunnen zijn. Partners kunnen dan voltijds bij hun klanten zitten.”

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-16-juni-2020″] 

Gerelateerde artikelen