‘Investeringen KPMG in Engelse mkb weggegooid geld’
De poging van KPMG om een fors marktaandeel te veroveren in het Engelse mkb zal op niets uitlopen, stellen de kleinere Engelse accountantskantoren. De gigant zal de concurrentiestrijd niet kunnen winnen van de kleinere kantoren.
KPMG gaat 40 miljoen pond sterling investeren om een plek te veroveren in de Engelse mkb-markt. Ze willen ondernemers – KPMG zegt vooral geïnteresseerd te zijn in startups – hoogwaardige service bieden tegen lage prijzen. Terwijl grote bedrijven 600 pond per uur betalen, vraagt KPMG aan Engelse mkb’ ers 150 euro per uur, zo meldt de website Accountant.nl. Toch kunnen ze daarmee niet concurreren met de 35 pond per maand die mkb’ers betalen bij kleinere accountantskantoren. Zo vraagt de jonge keten Cheapaccountant.co.uk slechts 33,50 pond per maand.
Allround accountant
Elaine Clark, oprichter van Cheapaccountant.co.uk, is niet bang dat ze klanten kwijtraakt aan KPMG: ‘Wat kunnen ze meer bieden dan wij? Ze hebben veel meer overheadkosten; ze moeten dure kantoren en hoge salarissen betalen.’ Chris Try, een ondernemer met een klein kantoor, wijst erop dat mkb-bedrijven een accountant willen die zowel de boekhouding kan doen, als advies geven op het gebied van belasting en strategie. ‘In grote kantoren heb je niet zulke accountants, daar lopen vooral specialisten’, aldus Try.
Mkb speerpunt
Ook in Nederland richt KPMG zich op het mkb via het merk KPMG MKB. Deloitte nam een paar jaar geleden al het initiatief met het speciaal voor mkb’ers opgerichte label CTRL.