Innovatie vereist meer dan oppervlakkige aanpassingen

De voorbeelden van disruptieve innovaties in bepaalde sectoren zijn bekend. In onze B2B-markt ontspringen we de dans nog. Maar voor hoe lang?

Door: Johan Daams, CEO Crowe Foederer 


Fotografie: Erik de Brouwer, Imagestudio Eyecatcher

Onder accountants is al enige tijd een levendige discussie gaande over de noodzakelijke vernieuwingen in de dienstverlening. Innovatie is het magische woord en iedereen noemt zijn dienstverlening dan ook innovatief. Hoewel er meerdere definities en talloze interpretaties in omloop zijn, houdt echte innovatie meer in dan enkel het aanbrengen van oppervlakkige aanpassingen. Innovatie vereist meer dan het toepassen van nieuwe softwareoplossingen om ons werk efficiënter of effectiever uit te voeren. Innoveren in de huidige economie vraagt om meer dan dat. De voorbeelden van disruptieve innovaties in bepaalde sectoren zijn bekend. Ook in de financiële wereld, maar tot dusverre met name in de B2C-markt. In onze B2B-markt ontspringen we de dans nog. Maar voor hoe lang?

De traditionele dienstverlening in de accountancy is grofweg te verdelen naar audit, samenstelpraktijk, fiscaal en human resources. Qua type klanten kunnen we onderscheid aanbrengen tussen het midden- en kleinbedrijf met multidisciplinaire dienstverlening van samenstellen, fiscale dienstverlening en human resources en grotere ondernemingen waar auditdiensten worden verleend, al dan niet in combinatie met andere diensten. Het aantal kantoren dat bevoegd is om wettelijke controles uit te voeren, is al jaren dalende en dit zal nog wel even doorgaan.  

Als we dus praten over innovatie in onze branche raakt dit alle bovenstaande disciplines en niet slechts de auditpraktijk. Nederland telt een enorm aantal midden- en kleinbedrijven. Dit is ook terug te zien in het klantenbestand van de meeste accountantskantoren. Te vaak wordt de discussie gevoerd door- en gaat deze over de grote accountantsorganisaties en hun dienstverlening. Een goede audit bij grote bedrijven en publieke organisaties is van groot belang, maar als we in de hedendaagse economie de juiste diensten willen aanbieden heeft de branche met méér uitdagingen te maken.

Indien we als beroepsgroep relevant willen blijven, zullen we meer moeten doen dan vernieuwingen in software toepassen. We zullen de technologische mogelijkheden die momenteel tot onze beschikking staan moeten gebruiken om aan onze klanten díe waarde te leveren waar ze echt behoefte aan hebben. Als wij dit als beroepsgroep zelf niet doen, dan zullen anderen dit gaan oppakken. In dat geval zal onze reputatie als vertrouwenspersoon en/of onafhankelijke professionals ons niet langer beschermen tegen de digitale disruptors.

Iedereen zal hierover zijn eigen mening hebben, maar velen zullen bevestigen dat er iets moet gebeuren. De vraag is alleen hoe. Ik ben van mening dat we niet op derden moeten wachten om ons probleem op te lossen. We zullen het als beroepsgroep zelf moeten doen en mijn kantoor heeft hier de laatste twee jaren al fors op ingezet. Het begon als een enorme uitdaging, maar de talloze kansen zijn inmiddels zichtbaar. Zoals ik al zei moet het niet alleen gaan om procesverbetering, maar zullen we ook moeten kijken naar onze relevante positie als accountant en adviseur. En hierbij keuzes maken, ook als dat niet makkelijk en wellicht kostbaar is. In de komende maanden zullen wij met onze data science praktijk een aantal white papers opstellen, waarin wij aangeven hoe wij onze rol in de hedendaagse economie zien. Ik nodig u als beroepsgroep uit om de discussie hierover aan te gaan. 

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-16-juni-2020″] 

Gerelateerde artikelen