ING: ‘Omzet horeca daalt met 30 tot 40%’

De horeca stevent dit jaar af op een omzetdaling van 30 tot 40 procent. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van het ING Economisch Bureau.

Cafés en discotheken worden het meest geraakt, cafetaria’s, fastservice eetgelegenheden en lunchrooms het minst. Dat blijkt uit een sectoranalyse van de analisten van ING.

In april beleefde de horecasector zijn dieptepunt. In die maand zagen hotels het aantal gasten met 95% dalen en werd er bij restaurants en cafés 70% minder gepind.

Meer en meer zaken hebben de deuren de afgelopen tijd weer geopend. De combinatie van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt echter dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen. 

Weliswaar hebben veel horecabedrijven hun deuren weer geopend, maar dat betekent niet dat zij alle schade kunnen herstellen. Zo lag het aantal pintransacties bij eet- en drinkgelegenheden in juni nog altijd 30% lager dan een jaar eerder. Dat is volgens het rapport te wijten aan een combinatie van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie.

De omzetdaling in de horeca is beduidend groter dan tijdens de vorige crisis in 2009. Toen bleef de daling steken op 8,7%. "Door middel van drastische kostenreductie en massaal gebruik van de steunmaatregelen vanuit de overheid zijn veel bedrijven op de been gebleven", zegt Thijs Geijer, ING sectoreconoom Leisure. 

Het horeca-aanbod is nog beperkt door de anderhalve meter voorschriften, de sluiting van discotheken tot minimaal 1 september en het uit- en afstel van evenementen. Ook gelden er voor veel reizigers uit landen buiten de EU, zoals uit de VS, nog inreisverboden voor onbepaalde tijd. Verder blijft een deel van de Nederlandse gasten uit voorzorg weg en is er veel minder animo bij buitenlandse toeristen om in Nederland te verblijven. Het gemis van buitenlandse gasten wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd doordat meer Nederlanders in eigen land blijven. Ten slotte zorgen de oplopende werkloosheid en de economische onzekerheid dat consumenten eerder bezuinigen op zaken als horecabezoek. 

"Deze combinatie van factoren remt de mogelijkheid voor de horeca om op korte termijn al volledig te herstellen. De terugkeer naar omzetniveaus die in de buurt komen van ‘normaal’ kan daardoor zeker tot eind 2021 duren zelfs als een tweede golf uitblijft."