ING: modernisering van het partnermodel accountancy gewenst
Waar voorheen het partnermodel het middel was om personeel aan te trekken en te binden, is dat nu niet langer het geval. Ook in de accountancysector is sprake van een veranderende wereld.
Zo vinden twintigers van nu andere zaken in hun werk belangrijker dan de status en/of de financiële prikkel van het partnerschap. Zo hebben ze meer behoefte aan een betere balans tussen werk en privé, waardoor veelal jongere accountants minder bereid zijn om veel uren te draaien. Daarnaast willen jongeren meer afwisseling in de werkzaamheden en zich niet voor een te lange tijd aan één organisatie verbinden.
Tegelijkertijd is de accountancy sterk aan het vergrijzen. Het aantal medewerkers boven de 45 jaar neemt gestaag toe, terwijl er steeds minder accountants zijn onder die leeftijd. Die laatste groep is de afgelopen tien jaar gekrompen van 64% naar 55%. Dat komt omdat steeds meer jongere accountants met een paar jaar ervaring afhaken bij de traditionele kantoren. In plaats van veel uren maken om uiteindelijk partner te kunnen worden, kiest een deel van de accountants voor meer vrijheid en autonomie door zelf een klantportefeuille op te bouwen en opdrachten binnen te halen. Het aantal zzp’ers onder accountants is in tien jaar tijd dan ook met bijna 40% toegenomen. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren verder toenemen.
ING raadt kantoren over te stappen naar een modernere organisatiestructuur met meer maatwerk dan nu het geval is. Door meer maatwerk te leveren ontstaan verschillende afgeleide vormen van het partnermodel. In de afgelopen jaren is er dan ook al het één en ander in het organisatiemodel gewijzigd, zoals certificaathouders die recht hebben op winstdeling, werknemers met beperkt stemrecht en pre-partnertrajecten, waarbij jongeren al in een vroeg stadium kunnen meedenken over de koers van de organisatie en eventueel ook al meedelen in de winst. Uiteindelijk moet dit zorgen voor meer binding met het bedrijf en een minder hoog verloop.
Ook employer branding steeds belangrijker, waarbij bedrijven zich onderscheiden op het gebied van arbeidsvoorwaarden om talent aan te trekken. Dit geldt zeker voor de kleinere accountantsorganisaties. Zij kunnen qua salarissen vaak niet opbieden tegen de grotere kantoren en moeten zich op andere gebieden onderscheiden. Dit kan onder meer door te zorgen voor een betere balans tussen werk en privé, het bieden van meer autonomie en variatie in de werkzaamheden, of door zich te richten op een bepaalde nichemarkt.
Het rapport is hier te raadplegen.