ING: Bedrijfsleven financieel nog niet over magere jaren heen
De magere economische jaren laten hun sporen vooral na in de detailhandel en de bouw. Tegelijkertijd heeft de digitale revolutie in deze periode voor scherpe scheidslijnen tussen bedrijfstakken gezorgd. ICT-bedrijven en innovatieve reisorganisaties zijn de afgelopen jaren flink gegroeid, terwijl uitgeverijen, drukkerijen en postbezorging krompen. Groeiende internetverkopen leveren pakketbezorgers juist steeds meer werk op. Helft van de sectoren heeft krimp goedgemaakt
De helft van de bedrijfssectoren heeft de krimp na het uitbreken van de kredietcrisis weer goedgemaakt. De groothandel en de transport & logistiek zijn met afstand het snelst gegroeid. Deze sectoren hebben van de exportgroei geprofiteerd.
Winstgevendheid en liquiditeit bedrijven lager dan voor de magere jaren
Tijdens de kredietcrisis en daaropvolgende magere economische jaren is de aandacht voor flexibiliteit en financiële weerbaarheid toegenomen. Door kostenbesparingen, afbouw van schulden en versterking van het eigen vermogen is de gemiddelde solvabiliteit van bedrijven verbeterd. De maatregelen hebben niet kunnen voorkomen dat de gemiddelde winstgevendheid, cashflow en liquiditeit nog altijd lager zijn dan in 2008. Hoewel de winsten weer toenemen, zijn de winstmarges nog niet op het oude niveau door een achterblijvende productiviteitsgroei.
Detailhandel en bouw financieel het minst solide uit magere jaren gekomen
Van alle bedrijfssectoren staat de detailhandel er financieel het minst goed voor. De solvabiliteit lag in deze sector in 2014 nog niet half zo hoog als het gemiddelde van de overige bedrijfssectoren. Tijdens de magere jaren hield de consument de hand stevig op de knip, waardoor de winkelomzet langdurig onder druk stond. Ook de bouw is in de magere jaren financieel ver achtergebleven bij de overige sectoren. Deze sector werd het hardste getroffen door de crisis. Door de aantrekkende woningmarkt ligt een grotere financiële weerbaarheid voor bouwbedrijven in het verschiet.
ICT en reisbranche winnaars van digitalisering
Gedurende de magere jaren heeft de digitalisering zijn sporen in een aantal branches duidelijk nagelaten. Datacenters en internetserviceproviders profiteren direct van het toenemende internetverkeer en data die steeds vaker in de cloud worden opgeslagen. Ook ondernemers in de software-en-servicesbranche behoren als makers van digitale toepassingen en bijbehorende dienstverlening tot de echte aanjagers van digitale innovaties. In de reisbranche is de digitale transformatie met innovatie en schaalvergroting samengegaan, wat een impuls aan de winstgevendheid heeft gegeven. Uitgeverijen, drukkerijen en postbezorging zijn door digitalisering gekrompen. Groeiende internetverkopen leveren pakketbezorgers daarentegen steeds meer werk op.