Individuele hulp voor toeslaggerechtigden bij gevolgen eenmalige tegemoetkoming

Belastingdienst/Toeslagen gaat mensen die een eenmalige tegemoetkoming van het UWV ontvangen per brief informeren over de gevolgen voor hun toeslag(en). Daarnaast worden 435 van hen ook nog gebeld. Gebeld worden toeslaggerechtigden voor wie de Belastingdienst niet met zekerheid kunnen vaststellen wat de effecten zijn voor hun huurtoeslag. Aan de hand van een berekening brengt de Belastingdienst de effecten dan in een persoonlijk gesprek in kaart. Zo willen we alle betrokkenen op korte termijn duidelijkheid geven over de gevolgen voor hun toeslag.

Op 8 april kregen 54.500 toeslaggerechtigden een brief van Belastingdienst/Toeslagen. Zij (of hun partner of huisgenoot) hebben namelijk bericht van UWV ontvangen dat ze recht hebben op een eenmalige tegemoetkoming. De eenmalige tegemoetkoming heeft gevolgen voor de hoogte van hun toeslag(en). Want een hoger inkomen kan leiden tot een lagere toeslag.

Maatwerkoplossing

Voor 85% van de 54.500 toeslaggerechtigden is het effect op hun toeslag(en) niets of minder dan 10 euro per maand. Deze groep hoeft niets te doen. Hun voorlopige toeslag wordt niet aangepast. Voor 14% van de groep is het per saldo (tegemoetkoming minus de verminderde toeslag) positief, maar varieert het effect van meer dan 10 euro per maand minder toeslag tot soms zelfs geen toeslag. De Belastingdienst heeft gewerkt aan een maatwerkoplossing waarbij veel handmatig werk kwam kijken. Hierdoor kan deze groep bij de uitbetaling van hun toeslag in mei een aangepast voorschotbedrag ontvangen. Door per mei de voorlopige toeslag aan te passen, voorkomt de fiscus dat toeslaggerechtigden later moeten terugbetalen. Mensen zouden dat direct in hun portemonnee merken en dat willen we voorkomen.

Individuele hulp

Voor 435 mensen (minder dan 1%) kan het effect van de tegemoetkoming op hun huurtoeslag op dit moment niet worden vastgesteld. In deze groep zitten mogelijk mensen die er per saldo op achteruit zouden kunnen gaan door de tegemoetkoming. Om de gevolgen voor de huurtoeslag te kunnen berekenen wordt hen per brief gevraagd telefonisch contact op te nemen. Tegelijkertijd gaat de Belastingdienst hen ook zelf bellen.

Deze mensen kunnen met de informatie die ze van de Belastingdienst krijgen zelf de afweging maken om deze tegemoetkoming te weigeren door bij UWV in bezwaar te komen. De individuele aanpak voor deze 435 mensen moet er toe leiden dat eventuele wijzigingen tijdig verwerkt worden in hun voorschot van de huurtoeslag.

Werkbare oplossing

De Belastingdienst volgt deze aanpak van handmatig werk en individuele hulp vanwege de bijzondere situatie. Deze situatie is ontstaan door de eenmalige uitkering als gevolg van de wijziging van het Dagloonbesluit werknemersregelingen per 1 juni 2015. Met deze aanpak helpt de Belastingdienst onnodige terugvorderingen van toeslagen te voorkomen. De Belastingdienst onderzoekt of de aanpak een werkbare oplossing is die ook in de toekomst kan worden toegepast. Overigens blijven toeslaggerechtigden altijd zelf verantwoordelijk voor het tijdig en juist doorgeven van wijzigingen die van belang zijn voor hun toeslagen, zoals wijzigingen in het inkomen.

Gerelateerde artikelen