In control over communicatiestandaarden: kritieke succesfactor voor B2B-integratie

De B2B-waardeketens worden met de dag complexer – net als de uitdaging om voortdurend bij te blijven wat betreft de steeds veranderende gegevens- en communicatiestandaarden en – formats die door grote aantallen leveranciers en afnemers in wisselende combinaties gebruikt worden. Gelukkig helpen ook daar geautomatiseerde systemen.

Standaarden worden ontwikkeld om de uitwisseling van gegevens met externe partners te vereenvoudigen. Ze worden ingezet in de zorg, in de financiële dienstverlening, voor de belastingen, voor de communicatie met ketenpartners en zo voort. Standaardisatie heeft ervoor gezorgd dat er steeds minder handmatige verwerking en vertaling noodzakelijk is, waardoor er minder fouten gemaakt worden en het mogelijk werd steeds belangrijker waarde-ketens te laten groeien.

Maar naarmate die laatste complexer en uitgebreider worden, geldt hetzelfde voor het (managen en beheersen van) de verschillende sets standaarden die de communicatie met al die partners ‘vereenvoudigen’. Toezichthouders en wetten eisen bovendien een steeds strikter compliancy, terwijl nieuwe ketenpartners voortdurend state-of-the-art oplossingen en faciliteiten vragen.

Gemiddeld moet een organisatie tien verschillende standaarden bijhouden om met de verschillende ketenpartners te kunnen communiceren, zo heeft IBM laten onderzoeken. De een eist bevestiging van ontvangst van een boodschap, de ander niet. Sommigen stellen specifieke syntax-eisen, werken alleen met die en die formats, en kennen eigen manieren van validatie en autorisatie. Zeven op de tien organisaties meldt dat ten minste eens per kwartaal er in een of meer van die standaarden iets verandert.

Niet verrassend stelt IBM dat alleen automatisering u daarbij effectief tot steun kan zijn. U leest er meer over in het rapport ‘Standards processing: The key to simplifying B2B integration’ dat u hier kunt downloaden:

http://public.dhe.ibm.com

Gerelateerde artikelen