‘Ik ben graag een aanjager voor SBR Banken’
Van der Klei begon zijn loopbaan als accountant en stapte vervolgens over naar de Belastingdienst waar hij meerdere functies bekleedde. Daarna koos hij voor ABN AMRO, waar hij zich nu onder andere bezighoudt met strategie en verandermanagement. Wat denkt hij vanuit zijn nieuwe voorzittersrol binnen het dagelijks bestuur (DB) te kunnen betekenen voor het succes van SBR Banken? Van der Klei: “Ik ben een aanjager. Daarnaast ben ik van nature een verbinder en dat element breng ik hier ook in. Zo gaan we vanuit de banken (ABN AMRO, ING en Rabobank) de komende periode in gesprek met de top 30-accountantskantoren. Daar stellen we onder andere de vraag: wat hebben jullie nodig om de stap naar SBR Banken te maken? Hoe kunnen we jullie daarbij helpen? Een andere recente activiteit is de actie ‘Eerste Hulp bij Aansluiten’ (EHBA), waarmee we intermediairs praktische ondersteuning bieden bij het aansluiten op SBR Banken. Ook daar zoeken we nadrukkelijk de verbinding. Ik verwacht dat we het in november en december nog flink druk krijgen om alle nieuwe aansluitingen te realiseren, met het oog op de normstelling per 1 januari 2017.”
Combinatie functie FRC en bank
Het dagelijks bestuur van het FRC bestaat in de nieuwe constellatie uit Erik van der Klei, Merijn Rijsdijk (werkzaam bij ING) en Sander Middendorp (Rabobank). Van der Klei: “Ik zie dit als een soort ‘peer group-overleg’. We staan alle drie met een been in onze eigen organisatie en met het andere been in het FRC. We hebben het over de koers die we als FRC varen, de acties die we initiëren, maar ook over de transitie die elke bank doormaakt. Zodra het echter over klantproposities gaat, bereiken we de grens van wat we met elkaar willen delen.”
Op de vraag hoeveel ruimte hij krijgt vanuit ABN AMRO voor zijn voorzitterschap bij het DB van het FRC, antwoordt Van der Klei: “Ruimte moet je pakken! Niets houdt mij daarin tegen, op voorwaarde dat ik mijn andere activiteiten binnen ABN AMRO niet verslons. Maar ik zie het heel simpel: het is gewoon een kwestie van organiseren. Dus krijg ik de ruimte? Ja, en dat zou ik ook niet anders willen. Het is vertrouwen dat je krijgt. Ik bespreek met Berend Dinkla (voorzitter FRC) de contouren, maar krijg daarbinnen alle vrijheid.”
Standaardisatie
Van der Klei vervolgt: “Nu even naar de stand van zaken qua techniek. Aanleveren via SBR bij de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel doe je via de Nederlandse taxonomie en voor kredietrapportages is er de Bankentaxonomie. In het verleden bestonden er grote verschillen tussen beide taxonomieën, maar we zijn bezig om deze zoveel mogelijk te reduceren. Dan bereik je ook pas je uiteindelijke doel: administratieve lastenverlichting en tempo. De klant gaat er dán pas echt wat van merken!”
Standaardisatie is in deze context een sleutelbegrip, maar hoe verhoudt zich dat tot het ontwikkelen van een aparte vastgoedtaxonomie? Van der Klei: “Kijk, de waarde zit in de financiële stromen; je moet dezelfde grondslag hebben op basis waarvan je informatie met elkaar uitwisselt. Als je naar de linker- en de rechterkant van de balans kijkt, is het niet zo moeilijk; de waarde zit in stenen of in voorraden; veel ingewikkelder wordt het niet. Ik denk dat we het in de afgelopen jaren voor verschillende doelgroepen complex hebben gemaakt. Ik zie daarom voor mij ook een rol in het vereenvoudigen van zaken.”
Propositie vanuit de bank
Wat kan Van der Klei zeggen over de propositie van ABN AMRO als het gaat om SBR-kredietrapportages? “Per 1 januari 2017 is aanleveren in SBR de norm. We richten ons daarbij op het mkb. Kun je niet aanleveren, dan stellen wij alles in het werk om ervoor te zorgen dat je dat wél kunt. We moeten begrijpen waar je belemmering zit, anders gaan we je tariferen. Wij zien dat ondernemers alles al digitaal willen, dus we begrijpen ook niet waarom ze geen rapportages in SBR zouden willen aanleveren. Onze digitale propositie is: wij zorgen ervoor dat we alle zaken online kunnen doen. Dus ook het aanleveren van de jaarcijfers. Als het de norm is, ga je meters maken! Het technische platform waarmee we dit moeten gaan doen, hebben we nu. Daar zit de belemmering niet meer. Het gaat erom hoe snel de intermediairs het nu oppakken. Ik zou persoonlijk graag zien dat intermediairs vooral intrinsiek gemotiveerd zijn om hiermee aan de slag te gaan.”
Novak biedt samen met SBR Banken de actie ‘Eerste Hulp bij Aansluiten’ (EHBA) aan. Lees daar hier meer over.
(SBR Banken)