Hybrides winnen terrein op volledig elektrische auto’s

Steunmaatregelen vergroening bedrijfswagen

De verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa is in de eerste helft van dit jaar amper gegroeid, terwijl hybride modellen fors aan populariteit hebben gewonnen. Dit nieuws komt naar voren uit de meest recente cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Dat meldt het ANP.

  • BMW verhoogt prijzen elektrische modellen
  • Tesla opent nieuwe fabrieken in azie
  • EU investeert in waterstofauto-infrastructuur

ACEA rapporteerde 712.637 registraties voor volledig elektrische auto’s, een stijging van slechts 1 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarentegen werden er bijna 1,7 miljoen hybride auto’s verkocht, exclusief plug-in hybrides, wat neerkomt op een toename van bijna 20 procent.

In de belangrijkste handelspartners zijn verschillende steunmaatregelen om bedrijven te vergroenen en verduurzamen middels bedrijfswagenvloot.

1. België:

    • Fiscale voordelen voor emissievrije bedrijfswagens: Vanaf 2026 zullen alleen nog emissievrije bedrijfswagens (vooral elektrische auto’s) fiscaalvriendelijk zijn. In het begin zullen ze 100% fiscaal aftrekbaar zijn, maar dit zal geleidelijk worden afgebouwd naar het niveau van benzine- en dieselwagens.
    • Terugbetaling jaarlijkse verkeersbelasting bij gecombineerd vervoer: Bedrijven die aan bepaalde voorwaarden voldoen, kunnen tot maximaal 100% van de verschuldigde jaarlijkse verkeersbelasting terugkrijgen.

2. Duitsland:

      • Elektrische voertuigsubsidies: Duitsland biedt subsidies aan voor de aanschaf van elektrische bedrijfsauto’s. Dit omvat financiële ondersteuning voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische voertuigen.
      • Lokale stimuleringsmaatregelen: Verschillende Duitse steden en regio’s bieden extra stimuleringsmaatregelen, zoals gratis parkeerplaatsen en toegang tot milieuzones voor elektrische voertuigen.

3. Frankrijk:

    • Bonus-Malus-regeling: Frankrijk heeft een bonus-malussysteem voor bedrijfsauto’s op basis van hun CO2-uitstoot. Elektrische en hybride voertuigen profiteren van bonussen, terwijl vervuilende voertuigen een malus moeten betalen.
    • Subsidies voor laadinfrastructuur: Bedrijven kunnen subsidies aanvragen voor de installatie van laadpalen op hun bedrijfsterrein.

4. Engeland:

    • Plug-in Car Grant: Het VK biedt een subsidie voor de aanschaf van nieuwe elektrische en plug-in hybride voertuigen. Bedrijven kunnen hiervan profiteren.
    • Oplaadinfrastructuur: Er zijn stimuleringsmaatregelen om het aantal openbare laadpalen te vergroten, waardoor het gemakkelijker wordt voor bedrijven om hun elektrische wagenpark op te laden.

Afbouw van subsidies zet druk op markt

De wereldwijde vraag naar elektrische auto’s staat onder druk doordat veel overheden hun subsidieregelingen aan het afbouwen zijn. Dit heeft consumenten ertoe aangezet goedkopere en praktischer alternatieven zoals hybride voertuigen te overwegen. Daarnaast zijn hybrides minder afhankelijk van het traag uitbreidende laadnetwerk –mede door terugschroeven van overheidsdruk. Desondanks blijft er potentieel voor groei in de elektrische automarkt, mits de laadinfrastructuur en kosten verbeteren. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Vermoed u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).


Lichte daling in verkoop van benzine- en dieselauto’s

Ondanks de uitdagingen voor elektrische auto’s, heeft dit niet geleid tot een massale terugkeer naar traditionele benzine- en dieselmodellen. De verkopen hiervan daalden namelijk licht, met bijna 731.000 verkochte dieselauto’s en ruim 2 miljoen benzineauto’s in de eerste zes maanden van dit jaar. Daarmee lijken bedrijven zich mogelijk voor te bereiden op vergroening van de bedrijfswagenvloot als strategische keuze richting strengere duurzaamheidseisen op het gebied van personenvervoer en CSDDD.

Totale autoverkopen stijgen licht

De totale autoverkopen in Europa stegen met 4,5 procent naar bijna 5,7 miljoen stuks. Volkswagen bleef marktleider met bijna 1,5 miljoen verkochte exemplaren, terwijl Stellantis tweede werd met ruim 1 miljoen verkochte auto’s.

Gerelateerde artikelen