Hulplijn accountants roodgloeiend in 2020

Accountants vragen hemd van het lijf over maatregelen crisis.

Het aantal telefonische vragen aan de NBA Helpdesk is in 2020 bijna verdubbeld ten opzichte van 2019. De Helpdesk werd vorig jaar 3.245 keer door leden geraadpleegd, een stijging van bijna 95 procent. De vragen in het afgelopen jaar gingen voor het overgrote deel over de inhoud van de diverse crisismaatregelen.

In de eerste helft van het jaar werd vooral gevraagd naar de toepassing van de maatregelen als NOW en TVL. In de laatste maanden werd vooral gebeld over de wijze waarop de accountant moet omgaan met de controle van de aangevraagde NOW-regelingen.

De kabinetsmaatregelen om ondernemers te helpen tijdens de corona-crisis, waaronder de NOW-regeling, hebben veel impact op de werkzaamheden van de accountant. Naast de NBA Helpdesk heeft de NBA ook door middel van webinars en een podcast uitgebreid stilgestaan bij de consequentie voor de accountants.

Het aantal telefonische vragen aan de NBA Helpdesk zit al jaren in de lift, met een piek in 2018 (vanwege de AVG).