Houding accountants ten aanzien van Herstelkader Rentederivaten te afwachtend
In het verleden hebben ruim 20.000 MKB-bedrijven één of meerdere rentederivaten gekocht bij hun bank. Omdat in de voorlichting hierover fouten zijn gemaakt, hebben de autoriteiten deze banken een compensatie opgelegd. Daaruit is het Herstelkader Rentederivaten ontstaan. Naar verwachting zullen de meeste aanbiedingsbrieven de komende maanden op de mat vallen. De ondernemer zal zich op dat moment met vragen snel tot de accountant richten. “Omdat veel accountants tot nu toe een afwachtende houding hebben aangenomen, is het de vraag of zij hun klanten tijdig van een juist advies kunnen voorzien”, aldus Eddy van den Brink, Finance & Treasury Consultant bij adviesbureau Treasury-linQ.
Beperkte geldigheidsduur
Vanaf het moment dat de aanbiedingsbrief van de bank op de mat valt, heeft de ondernemer officieel twaalf weken de tijd om wel of niet akkoord te gaan met het aanbod. Een, op het eerste oog, lange periode, maar in werkelijkheid ligt er meer druk achter. Ondernemers zullen door de bank worden verzocht om al binnen vier weken een reactie te geven op het aanbod. Om goed beslagen ten ijs te kunnen komen, dienen accountants een adequate, proactieve houding aan te nemen. Dat blijkt in veel gevallen nog niet het geval te zijn.
Van den Brink: “De complexiteit van het Herstelkader Rentederivaten maakt dat accountants de materie veelal niet voldoende kunnen doorgronden. Velen hebben om die reden een afwachtende houding aangenomen en willen eerst het voorstel van de bank afwachten. Met die houding wordt de kans op een juist en gegrond advies klein.”
Verzamelen compleet dossier kost tijd
Het bij elkaar brengen van een compleet dossier neemt vaak weken in beslag. Dat is waar een accountant, bijvoorbeeld door het aannemen van een adviesbureau, nu al goede stappen kan maken. Bij incomplete dossiers schakelen treasury adviesbureaus direct met de herstelkaderteams van de bank middels een volmacht van de klant. Wanneer een dossier eenmaal compleet is, duurt het nog één à twee weken om de complete situatie te analyseren. Bestaan er dan toch nog onduidelijkheden, dan nemen zij opnieuw contact op met de herstelkaderteams voor toelichting en overleg.
Van den Brink: “Je ziet, zo’n proces kan veel tijd in beslag nemen. Wacht je te lang en kom je pas in actie op het moment dat het voorstel op de mat ligt, dan is het de vraag of je de klant tijdig van een juist advies kunt voorzien.”
Banken sporen zelf aan tot controle
Niet alleen Van den Brink spoort accountants aan om tijdig te starten met het controletraject, ook de banken zelf benoemen het belang van een eigen analyse. Dit omdat de banken regelmatig aannames moeten doen in het geval van incomplete dossiers bij de bepaling van de hoogte van de compensatie. Relaties wordt sterk aangeraden in alle gevallen de door de banken voorgestelde compensatie te controleren. Er kan niet vanuit worden gegaan dat het voorstel klopt.