Hogere omzet winkeliers in april
De groei komt vooral door de hogere prijzen, aangezien het totale verkoopvolume met 4,8 procent daalde. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers.
Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet vorige maand met 8,1 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Het verkoopvolume was ruim vier procent lager. De omzet van de supermarkten lag bijna negen procent hoger en de omzet van de speciaalzaken steeg met 2,8 procent.
De gemiddelde omzet bij zogeheten non-foodbedrijven groeide met twee procent. Het verkoopvolume liet bij deze bedrijven een daling zien van dik zes procent. De drogisterijen, winkels in meubels en woninginrichting en winkels in recreatie-artikelen zagen de omzet stijgen. Bij winkels in consumentenelektronica, kledingwinkels, schoenenwinkels en winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren daalde de omzet.
Verder meldde het CBS dat er online ruim drie procent meer werd omgezet. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 4,8 procent stijgen. Winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een omzetgroei zien van ruim één procent. De online-omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en winkels in overige non-foodartikelen nam in april toe. De online-omzet van de consumentenelektronica en kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.