3 manieren waarop ChatGPT hoge werkdruk kan verlichten voor accountant

ChatGPT heeft de potentie om veel laagdrempelige taken van accountants over te nemen.

Een nijpend tekort aan goed personeel zet de accountancysector al jaren onder druk. Tegelijkertijd kampen veel kantoren met het probleem om medewerkers te behouden. Recent onderzoek van de NBA onder young professionals* sprak eerder dit jaar al zorgen uit over de forse toename van werkzaamheden die zouden leiden tot een verhoging van de reeds bestaande werkdruk. Daarom wordt het steeds belangrijker dat accountants effectief en efficiënt kunnen werken.

ChatGPT en andere artificiële intelligentie kunnen het werkproces niet alleen gemakkelijker maken, ook kunnen ze het nijpende tekort aan instromend talent in de sector opvangen. Boutique accountancybureau JOINSON&SPICE is gespecialiseerd in de implicatie van deze nieuwe technologieën en deelt drie manieren waarop ChatGPT accountants direct in de praktijk kan ondersteunen.

1. Verkennende analyses snel uitwerken
Gebruik je ChatGPT in combinatie met zoekresultaten, gevonden met een chatbot zoals  Bing Chat, dan kun je snel relevante informatie uit verschillende bronnen combineren. Zo kun je opzoeken of er negatieve berichten over je klant zijn, of wat de meest genoemde kritiek is uit reviews. In een paar seconden heb je een samenvatting uit verschillende bronnen, met linkjes naar de originele pagina’s om meer informatie te kunnen verkrijgen. Een goede manier om snel inzicht te krijgen in relevante inzichten over het bedrijf en zijn klanten.

2. Concreter maken van teksten
Je kunt ChatGPT inzetten om je communicatie begrijpelijk te maken voor je klant. Accountants hebben vaak onbewust de neiging om rapporten en mails vol te stoppen met moeilijke zinnen en vaktermen. Deze zijn voor jou heel eenvoudig, maar voor je klant soms lastiger te begrijpen. Vroeger moest je de tekst zelf herschrijven of het rapport voorzien van uitleg. Nu zet je de tekst nu eenvoudig in ChatGPT met het verzoek of hij de tekst in Jip-en-Janneke-taal kan herschrijven. Binnen enkele seconden is je ingewikkelde accountancytekst in een soepel verhaal omgezet, zodat de tekst ook begrijpelijk is voor mensen buiten het accountancyvak.

3. Beantwoorden van klantvragen
ChatGPT kan routine klantvragen afhandelen, eenvoudig financieel advies geven en veelvoorkomende zorgen aanpakken. Je zit er als accountant natuurlijk altijd tussen om hier een menselijke kwaliteit aan toe te voegen. ChatGPT kun je dus zien als een virtuele assistent die voorzetjes kan doen. Dit maakt tijd vrij voor jou als accountant om je te concentreren op meer complexe en cruciale interacties met klanten.

Angst voor het verdwijnen van banen?
“Sommige mensen in de sector luiden de noodklok over de implicaties van de nieuwe technologieën. Ze zijn bang dat kunstmatige intelligentie op termijn banen gaat kosten”, aldus Gerke van Garderen, Head of Innovation bij JOINSON&SPICE. “Toch voorzie ik op korte termijn geen problemen voor de branche. Veel jonge accountants stappen vroegtijdig uit het vak omdat ze ongelukkig worden van de werkdruk en de hoeveelheid uren die ze per week werken. ChatGPT kan de druk van de ketel halen, waardoor het werk weer leuker wordt en ze in het vak blijven.”

Technologie in de kinderschoenen
De technologie staat nog in de kinderschoenen en het is goed om voorzichtig te zijn. Er moet nog veel uitgestippeld worden omtrent privacy van klantendata en hieromheen moet goed beleid ontwikkeld worden. Het grote aantal mogelijkheden maakt het lastig om alle concrete toepassingen van de technologie te voorzien. Wel kunnen accountancybureaus ChatGPT op korte termijn inzetten als personal assistent om te ondersteunen bij de dagelijkse bezigheden. Zo wordt de werkdruk verlaagd en houd je als accountant meer tijd over voor wat er echt toe doet: strategisch denken, de complexere beoordelingen en persoonlijk contact met klant en collega.

Gerelateerde artikelen