Hoe zzp’ers verder te helpen met de modelovereenkomsten

Het gonst al een tijdje in zzp'ers- en bedrijvenland. Vanaf 1 mei wordt de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) afgeschaft en gaat de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) in. Wat dit nu precies betekent voor de zzp'ers en de bedrijven die hen inhuren is voer voor genoeg nieuwsartikelen en ook genoeg geruchten. Maar hoe denken de zzp'ers er zelf over en hoe kunnen accountants en boekhouders hun klanten verder helpen?

Hoofdkraan.nl, het platform voor zzp’ers, deed online onderzoek en vroeg diverse zzp’ers naar hun ervaringen tot nu toe.

Veel tijd

Online leeft het onderwerp enorm. In de Facebookgroepen voor zzp’ers blijven er vragen gesteld worden en blijkt het onderwerp erg onduidelijk te zijn. Grootste vraag is waar men modelovereenkomsten kan vinden (de website van de Belastingdienst en zzpmodelovereenkomsten.nl) en wat ze aan kunnen passen.

Grootste klacht is dat het te veel tijd zou gaan kosten. In de modelovereenkomsten moet elk detail worden vastgelegd, zoals de duur van de opdracht, de beloning, etc. Stel dat je een tijdelijke opdracht aan neemt bij een opdrachtgever en na afloopt heeft hij toch weer een project voor je. Moet je dan voor elke kleine opdracht een nieuwe overeenkomst laten tekenen?

Zorgen

Uit een rondvraag bij zzp’ers bleek dat de meesten zich er nog niet in verdiept hadden en dat ook niet van plan waren, ook al is het misschien wel op hun van toepassing. Diegene die zich er wel in verdiept hadden maakten zich veelal zorgen.
Enkele van de genoemde zorgen: “contracten boven tafel halen bij een ontmoeting met een nieuwe klant kan onnodige wantrouwen of angst creëren.”, “word ik ook als ‘schijnzelfstandige’ gezien met een klein inkomen?”, “mijn opdrachtgever wordt zenuwachtig en weet niet wat hij met de situatie aan moet, dus misschien ben ik straks mijn grootste klus kwijt” en “hoeveel tijd gaat dit me wel niet kosten?”.

Waarmee zou de accountant de zzp’er kunnen helpen?
• Kennis vergroten. Veel zzp’ers blijven hangen in het negatieve geluid uit de media. Uit ons onderzoek bleek echter dat veel zzp’ers de regels achter de modelovereenkomsten (uit gezagsverhouding en persoonlijke vervanging blijkt al of niet dienstverband) niet kennen of denken dat het nieuwe regels zijn. Deze mensen zijn dan ook bang dat de nieuwe regels de zzp-markt stuk gaan maken. Echter zijn de regels niet nieuw, alleen de manier om het te handhaven is veranderd. Verwijs ze naar artikelen die het wel helder uitleggen, dit zal al een hoop paniek wegnemen.

• Zo nodig zelf nog eens uitleggen wat de regels zijn qua wel of geen dienstverband, gezagsverhouding en persoonlijke vervanging. Werken met modelovereenkomsten zijn daarnaast geen verplichting. Kijk daarom zo nodig mee naar de bestaande opdrachtgevers: is er wel een modelovereenkomst nodig?
En adviseer in de twijfelgevallen: vanaf hoeveel uur wordt iets bijvoorbeeld als dienstverband bestempeld? Is dat pas bij 20 tot 40 uur op kantoor of ook al bij 8 uur per week op kantoor?

• Verwijzen naar bestaande modelovereenkomsten en uitleggen wat je mag aanpassen (niet-geel gearceerd) en wat te doen als iemand toch een eigen modelovereenkomst op moet gaan stellen.

• Een veelgehoorde klacht is de administratie en tijd. Spring daar op in en laat zien hoe je op een handige manier kan werken met modelovereenkomsten zonder dat het je veel tijd kost.
Moet je bijvoorbeeld voor elke kleine opdracht een nieuwe tekenen of kun je `m ook voor 5 jaar laten tekenen? En kun je ipv opstellen en tekenen bijvoorbeeld ook zeggen in een mail “tijdens deze opdracht werken we volgens modelovereenkomst 675”?

• Adviseren wat de risico’s zijn om te werken zonder modelovereenkomst.
Maar ook adviseren wat de risico’s zijn van bepaalde clausules, zoals de clausule die de werkgever vrijwaart van financiële risico’s als het volgens de Belastingdienst toch een dienstverband blijkt.

• Op de hoogte blijven en klanten tussentijds informeren.
Het is nog maar de vraag hoe streng de Belastingdienst gaat oordelen over alles. Daarom is het raadzaam op de hoogte te blijven en zodra het iets duidelijker wordt dit te communiceren naar klanten.

[Bonny Vrielink, redactie Hoofdkraan.nl]

 

 

Gerelateerde artikelen