Hoe zorgt u voor minder werkdruk op uw kantoor?
Door Frank van Vliet
Toch neemt het aantal jongeren dat voor zo’n kwetsbare opleiding kiest niet af. En dat is maar goed ook, want in de eerste twee maanden van 2018 werden er maar liefst 65 procent meer financieel specialisten als accountants en controllers gevraagd dan in januari en februari 2017. Accountants en hoogopgeleide financiële professionals zijn niet aan te slepen! Toch is er een keerzijde; de werkdruk is te hoog, volgens een onderzoek door Nyenrode en NBA Young Profs, waarover Het Financieele Dagblad op woensdag 16 mei berichtte.
Werk accountant van groot belang
De Nederlandse economie groeit in rap tempo en fusies en overnames zijn weer aan de orde van de dag. Het werk van de accountant is op dit moment dan ook van groot belang. En aangezien het MKB de motor van de economie is, zijn met name accountants die zich toeleggen op het verlenen van diensten en services aan het MKB gewild.
Een bedreiging is het hoge verloop, met name bij de grotere kantoren. De jongere generatie heeft andere belangen en streeft naar een betere werk-privé balans. Dagblad De Telegraaf beschreef dit een maand geleden al: ‘Werkweken van 60 tot 70 uur zijn eerder regel dan uitzondering bij de grote kantoren. Ook gaat voor velen de doorstroming te traag. Bovendien bevalt de aard van de werkzaamheden op grote kantoren minder. De druk van de toezichthouders is in de dagelijkse praktijk goed te merken, zeggen verschillende bronnen in de sector. Dat maakt het werk er niet beter op. Ook personeelstekorten leveren stress en overbelasting op.’
De druk is zeker voor de jonge vakgenoten te hoog. De overgang na de opleiding is te groot, wat sneller kan leiden tot uitval en burn-out.
Hoe kunnen zowel grote als kleine kantoren dan hun personeelsprobleem oplossen?
Aan een aantal zaken valt natuurlijk weinig te veranderen, zoals de verscherpte regelgeving en de controle van toezichthouders. Grote kantoren nemen deze ontwikkelingen serieus en ontwikkelen beleid, gericht op verandering in de eigen cultuur. Dit zijn lastige trajecten die sterk leiderschap vereisen. Werkdruk kan verminderd worden door het aantrekken van een flexibele schil voor in de piekperiodes. Daarnaast kunnen kantoren hun structuur minder hiërarchisch inrichten waardoor de sfeer beter wordt. En verregaande digitalisering zorgt ervoor dat de minder leuke klussen door computers gedaan worden, zodat de accountant meer tijd heeft voor contact met klanten. Belangrijk is dat de accountant die tijd ook krijgt, want het belang wordt niet altijd direct ingezien. Vaak is het op dat moment niet declarabel, maar organisaties die investeren in mensen, in communicatie en in relaties met klanten kunnen hierin op de langere termijn veel voordeel behalen.
Kleinere kantoren hebben minder last van verloop dan de grote kantoren. Toch staan ook zij te springen om mensen. Ik spreek in mijn functie als Managing Director bij Wolters Kluwer Tax & Accounting Netherlands veel accountants. Het gevoel bij de jongere generatie is dat ze bij deze kantoren minder last hebben van procedures. De regeldruk blijft, maar is veel beter toepasbaar dan bij grote kantoren. Vanuit onze eigen data zien wij dat accountants van grote kantoren sneller zelf als zelfstandige aan de slag gaan. Zij kunnen op hun beurt weer mensen aantrekken door een sterk employer brand neer te zetten. Het gaat hierbij steeds vaker over de aantrekkelijkheid om voor het kleinere kantoor te werken. “Wij begrijpen dat je graag bij de voetbaltraining van je zoon of dochter gaat kijken.” Dat is een mooi en aantrekkelijk verhaal om te vertellen. Door employer branding en employee experience hoog op de agenda van het management te zetten, kunnen zij zich onderscheiden en een gewilde werkgever worden voor overstappers.
Accountants genieten van cijfers en het werk dat zij doen is enorm belangrijk voor onze economie. Nu wordt het tijd om de stap te zetten voorbij declarabiliteit, efficiency en resultaat, maar meer te focussen op werkgeluk, de werk-privé balans en organisatiecultuur. De software van tegenwoordig legt hiervoor de basis, door veel handmatig werk weg te automatiseren en robotiseren. Het accountantskantoor van de toekomst draait niet alleen maar om declarabiliteit, maar om tevreden klanten én tevreden, gemotiveerd personeel.
Frank van Vliet is Managing Director bij Wolters Kluwer Tax & Accounting Nederland